Manic Street Preachers
Know Your Enemy

Manic Street Preachers: Know Your Enemy

Album / Epic / Sony Music
Udgivelse D. 03.04.2001
Finn P. Madsen

Manic Street Preachers’ vej til stjernerne begyndte for alvor efter udsendelsen af deres fjerde udspil Everything Must Go fra 1996. Det var det første album, som bandet udgav som trio, efter at guitaristen Richey James Edwards forsvandt sporløst for aldrig at blive fundet igen. De anarkistiske new wave-rødder var blevet nedbarberede til fordel for en mere iørefaldende sound, hvilket indbragte bandet to Brit Awards som bedste album og band. Succesen kulminerede tre år senere med den millionsælgende This Is My Truth Tell Me Yours, der etablerede bandet i den største liga. Stilmæssigt var Manic Street Preachers her langt hjemmefra, lyden var totalt poleret og gennemhullet af stadion-agtige rockklichéer. Titlen på gruppens sjette udspil Know Your Enemy er med direkte henvisning til den succes, som efter bassisten Nicky Wires mening var for kalkuleret. I Found That Soul chokstarter i sit sprintende rock’n’roll-tempo og følges glimrende op af den mere melodiøse Ocean Spray, hvorefter Intravenous Agnostic igen gearer tempoet op. På den flommede tresser-pastiche, singlen So Why So Sad , den singer/songwriter-agtige Let Robeson Sing og Miss Europa Disco Dancer hopper kæden dog fuldstændigt af musikalsk. Hvis gruppen har haft et ønske om at vende tilbage til rødderne, burde de have holdt deres sti mere ren. Know Your Enemy lider under, at trioen ønsker at stå med et ben i hver grøft og derfor overstiger de problematiske 60 minutter i spilletid. Men der er dog heldigvis mange højdepunkter på Know Your Enemy, såsom Epicentre, The Convalescent og His Last Painting, som ikke kan rokke ved gruppens fremragende måde at fusionere melodi og nerve på. Derfor vil Manic Street Preachers altid være et interessant bekendtskab..