Radiohead
Amnesiac

Radiohead: Amnesiac

Album / EMI-Medley
Udgivelse D. 23.07.2001
Jan Opstrup Poulsen

Rygtet har lydt, at Radioheads nye udspil skulle indeholde de "rigtige" Radiohead-sange, som var sporløst forsvundet på Kid A. Det rygte afliver Amnesiac entydigt og ubarmhjertigt. Amnesiac indeholder den sidste del af de sange, der blandt andet blev indspillet i København sammen med Kid A, hvilket har givet næring til spekulationerne om bandets tilbagevenden til deres kendte lyd..Thom Yorke insisterer derimod fortsat på at være utilpasset på et album, der er mindst lige så sært og utilnærmeligt som Kid A. Man leder stadig næsten forgæves efter bare antydningen af en teatralsk og højstemt melodi, som mesterværket OK Computer havde til overflod. Men optagelserne til Kid A og Amnesiac har i den grad været en lang flugt fra den lyd og de melodier, der har gjort Radiohead til et af verdens mest kopierede rockbands. OK, albummet byder på et par umiskendelige smagsprøver a la Radiohead, som på Knives Out, You And Whose Army? og Pyramid Song med Thom Yorkes tilbageholdte jamren båret af storslåede melodier. Eksperimentet og grænsesøgningen har dog igen fået topprioritet. Det lykkes flot på den monotone I Might Be Wrong, hvor Yorkes stemme og guitarerne går i sammen i en knudret trance, men ellers leger Radiohead ude på det yderste af knivsæggen, hvor de flere gange nærmer sig det studentikost eksperimenterende. Kid A’s tvillingebror, som Amnesiac også er blevet kaldt, stritter generelt i alle tænkelige retninger, hvor de elektroniske rundgange og den jazzede bund på skift tager føringen, mens der også flirtes charmerende med træblæsernes rene og organiske lyd. Dette sammensurium med et par flashbacks til de renere melodilinjer gør, at Amnesiac har sine små og isolerede stjernestunder. Det kræver udholdenhed at nå frem til disse stunder, og som toneangivende rockorkester vil Radiohead ikke kunne holde til et tredje udspil af denne karakter.