Foo Fighters
One By One

Foo Fighters: One By One

Album / BMG
Udgivelse D. 22.10.2002
Finn P. Madsen

Der var nok mange, som spurgte sig selv, om der var liv for Nirvanas to resterende medlemmer Krist Novoselic og Dave Grohl, efter at trioens selvdestruktive sanger Kurt Cobain skød sig i april 1994. Svaret faldt kort tid efter. Oven på Nirvanas kometagtige karriere viste trommeslageren Dave Grohl, at han var den eneste af de to, som var i stand at løfte arven musikalsk med sit enmandsprojekt Foo Fighters, hvor han selv spillede alle instrumenter. Den talentfulde musiker fik hurtigt samlet et hold af faste gruppemedlemmer omkring sig og skiftede selv fra trommer til guitar og vokal, som han ligeledes behersker mesterligt. Foruden sit musikalske talent stod det hurtigt fast, at Dave Grohl også var en ferm melodimager, som forstod at blande dynamisk guitarrock med den ene iørefaldende strofe efter den anden. Den kurs har han holdt på Foo Fighters' hidtidige udspil og gør det også på bandets længe ventede fjerde udspil One By One. Trods en del udskiftninger forstår den nu faste grundstamme, bestående af Nate Mendel (bas), Taylor Hawkins (trommer), Chris Shiflett (guitar) og selvfølgelig Dave Grohl selv, at spille tight og hyperenergisk, så det er en fryd for øret. All My Life og med de guitarhuggende riff og Dave Grohls grumme vokal især på førstnævnte føles som et rent bombenedslag, mens de enormt iørefaldende Times Like These, Halo og den psykedeliske Disenchanted Lullaby med masser af overstyret guitar taler deres eget sprog om Dave Grohls forkærlighed for The Beatles. Årets rockballade er uden tvivl Tired Of You, hvor Dave Grohls inderlige vokal kun bliver ledsaget af hans eget guitarspil og den gamle Queen-guitarist Brian Mays rumklangseffekter. Foo Fighters hører med One By One absolut til topeliten af guitarbands, som spiller guitarrock uden en sidste salgsdato. Under ingen omstændigheder, så længe Dave Grohl styrer slagets gang.