Mikael Simpson: VoxHall, Århus

Mikael Simpson, VoxHall, Århus

Mikael Simpson: VoxHall, Århus

Simpsons simple sange sparkede

Demostilen var på scenen omsat til stærkt spillende band i kort, men intens koncert

Billede: Martin Dam Kristensen

Mangen dansk indie-fan måtte knibe en tåre, da Luksus sidste år besluttede at gå hver til sit efter bare to album, hvor det første endda kun var et minialbum. Men opløsningen har alligvel ført noget godt med sig, for de to forsangere og hovedsangskrivere, Mikael Simpson og Lise Westzynthius, har i år udgivet hver sit udmærkede solo-debutalbum, og de har begge for nylig været ude at præsentere deres musik live.

Således stod Mikael Simpson i går på scenen på VoxHall i Århus - i øvrigt kun lidt over en uge efter sin eks-kollega i Luksus. Jeg havde set frem til koncerten med spændning, dels fordi Mikael Simpsons album, "Os 2 + Lidt Ro 2002" som nævnt er ganske fint, dels fordi det er indspillet i hans soveværelse på en iMac med ham selv på programmering og de fleste instrumenter, hvilket giver et minimalistisk og lidt demoagtigt udtryk. Hvordan ville det tage sig ud på en scene?

Der var ingen grund til bekymring. Simpson havde medbragt et fuldt band, og det var ikke musikere, han havde samlet op på det nærmeste værtshus. Bassist Georg Rune Andersen er gammel Luksus-kollega, og de øvrige var rene veteraner på den alternative danske rockscene: På keyboard Frithjof Toksvig (Deepfried Toguma m.fl.), på guitar - herunder fornem slide-guitar - Henrik Liebgott (Alive With Worms, Sort Sol m.fl.) og på trommer Piet Breinholm Bendtsen (Test, Rhonda Harris, eks-18th Dye m.fl.). Og de kunne i dén grad omsætte Simpsons simple sange til scenen, særdeles energiske, velspillende og godt sammenspillede, selv om bandsammensætningen er temmelig ny. Kapelmesteren selv leverede i front flot og inderlig sang og lejlighedsvis intens mundharpe, og så er det da humor, at han har udsmykket sin guitar med det velkendte æblelogo fra Apple-computerne - en understregning af den forbindelse mellem traditionelle rockinstrumenter og teknologi, der er en hjørnesten i Simpsons musik.

Simpson var i godt humør og havde spøjse kommentarer mellem numrene, og begejstringen forplantede sig til det desværre beskedne og i øvrigt fortrinsvis siddende publikum. Bl.a. tog sangen "Du Er Ikke En Rigtig Bjørn" kegler. Teksten lyder i sin helhed: "Naturen er et sprog, Bjørn Lomborg / Kan du ikke læse, hvad der står, Bjørn Lomborg?", som et lille spark til den kontroversielle miljødebattør. Senere, da Simpson improviserede linjerne ind i sangen "Der Er Så Meget Vi Skal Nå", fik Lomborg i øvrigt selskab af Pia Kjærsgaard...

Når Simpson alligevel må nøjes med fire stjerner, skyldes det, at en del af hans sange, deres kvaliteter til trods, er lidt for skitseagtige til at komme helt op at ringe. Mange af numrene indeholder tekster på kun et par linjer, som gentages igen og igen uden den store melodiske variation, og selv om det er med til at give et originalt udtryk og en hypotiserende effekt, kommer sangene alligevel til at virke lidt ufærdige. Det kan selv ikke en gedigen livefremførelse lave om på.

Og så var koncerten ikke just lang. Kun 45 minutter og et enkelt ekstranummer - ja, og så et til, som tidligere var blevet spillet. Simpson har kun lavet et enkelt, kort album, som så blev fremført i sin helhed, men han måtte da gerne have spillet nogle flere gamle Luksus-numre end det ene, det blev til, "Pigefavn" (en smuk sang, der i øvrigt aldrig er blevet udgivet og måske heller ikke indspillet - det skal der hermed opfordres til). Han leverede jo leadvokal til en lille håndfuld fine Luksus-sange gennem tiden, men følger altså i sporene på sin gamle kollega Lise Westzynthius, der slet ikke spillede Luksus, da hun gæstede VoxHall 7. november. Retfærdigvis skal det siges, at Simpsons nuværende musikalske udtryk ligger længere fra Luksus, end Lise Westzynthius’ gør, men det er under alle omstændigheder ikke en musikalsk fortid, man bør skamme sig over.

Du Er Ikke En Rigtig Bjørn
Narkokys
Faldskærm