Carpark North: Grøn Koncert, Odense

Carpark North, Grøn Koncert, Odense

Carpark North: Grøn Koncert, Odense

Anmeldt af Danni Travn | GAFFA

Hitparade på parkeringspladsen

Det korte sæt, der påkræves på Grøn Spot, viste sig at passe perfekt til fremadstormende Carpark North.

Et af de tilbagevendende problemer for debuterende bands er, at de ofte må spille b-sider eller uudgivet materiale for at holde et sæt igennem, ligesom kedeligere numre fra debutpladen sniger sig med på koncerterne. Selvom Carpark North har leveret helt igennem hæderlige koncerter, så har dette problem handicappet dem en smule hidtil.

Men på Grøn Spot skal sættet kun være på 40 minutter, hvilket gjorde Carpark Norths optræden til en effektiv rockkoncert mættet med hits. Før de nåede så langt, skulle koncerten som altid skydes i gang af "Homeland". Den sang har tidligere vist sig at være svær for bandet at få ordentligt ud over stepperne, men på Dyrskuepladsen i Odense lykkedes det fint. Og bandet forsatte ufortrødent med den seneste hitsingle "Wild Wonders".

Den store overraskelse var dog, at bandet tog deres vellykkede coverversion af Eminems "Lose Yourself" med i det korte sæt. Men overraskelsen var helt og holdent positiv, for det er netop sådanne små tricks, der vinder publikums gunst. På dette tidspunkt havde de unge fyre også publikum i deres hule hånd. Mellem numrene var der masser af højtråbende festivalattitude over forsanger Lau Højen og bassist Søren Balsner, heldigvis uden det blev for plat og leflende.

Heller ikke da der ved sidste ekstranummer "Spain" blev budt op til fællessang, kammede de unge gutters entusiasme over. Derimod lykkedes det ganske enkelt for bandet at fyre den solide rockkoncert af, som Mew aldrig formåede. Publikum var oppe på tæerne hele vejen igennem, og der blev hoppet, skrålet og spillet luftguitar til flere olympiske medaljer.

- Skriver du også om stemningen? spurgte min sidemand, efter at han havde undret sig over min notesblok. Da jeg nikkede, råbte han:
- Så kan du godt skrive, at det er helt kanon!

Og det var faktisk ret kanon. Niveauet blev nemlig holdt tårnhøjt koncerten igennem. Dels gennem den herligt rene lyd og bandets oprigtige glæde ved at stå på scenen, dels ved at hver anden sang var et singlehit. I sig selv er singlehits selvfølgelig ikke en kvalitet, men Carpark Norths singler indeholder med deres pågående trommer og fyldige guitarflader helt oplagte livekvaliteter, der kom til deres fuldkomne ret ved lørdagens Grøn Koncert.

Det eneste, der et kort øjeblik fjernede publikums øjne fra scenen, var en nøgen bungyjumper - men det må også være svært at konkurrere mod for et rockband.

Homeland
Wild Wonders