Scissor Sisters: Roskilde Festival, Arena

Scissor Sisters, Roskilde Festival, Arena

Homoerotisk hyggetime

Scissor Sisters næsten-lukkede Roskilde med gedigen fest, som dog næppe sætter spor i festivalhistorien

Vanen tro fortsatte musikken på Roskilde Festival i Arena-teltet – tidligere kendt som Grøn Scene – efter at den var lukket ned på de øvrige scener. Og et af de bands, der havde fået æren af at være med til at fløjte festivalen af, var amerikanske Scissor Sisters. En kvintet, der har fået massiv omtale både pga. gruppens tydelige inspiration fra "musikpolitisk ukorrekte" toner som 70’er-disco anno Bee Gees, Village People og ABBA, 70’er-pop a la Elton John og for deres farvestrålende tøj, og begge elementers slet skjulte homoerotiske undertoner. Og så for at omsætte Pink Floyds dybt alvorlige "Comfortably Numb" fra "The Wall"-albummet til en glad disco-hymne, hvilket selvfølgelig i al sin absurditet er blevet et hit.

Der var med andre ord lagt op til fest midnat mellem søndag og mandag. Og det fik vi da også fra start med højt humør og gang i den på scene og under teltdugen, og Scissor Sisters’ aktuelle hitsingle "Take Your Mama" tidligt i sættet. Mærkeligt nok, bandet og stedet taget i betragtning, var teltet ikke proppet, men det må skyldes det faktum, at flere festivalgængere end normalt var taget hjem søndag efter fire dages mudderbad.

Scissor Sisters var dog overraskende diskret klædt på, og kun den mandlige sanger Jake Shears gav lidt til de homofile husarer ved at optræde stort set nøgen, kun iført en slags stort lændeklæde og militærstøvler. Han og hans kvindelige sangerkollega Ana Matronic fik sat fut i salen med deres bevidst slibrige, lyse vokalharmonier, halvlumre kommentarer og smådiskussioner med og petting af hinanden. Og bandet bag dem var yderst veloplagt.

Kun en enkelt gang blev komikken ufrivillig, da Matronic bekendtgjorde: "Vi skal feste, for dette er den sidste dag på festivalen, ikke?" Brølende "Jaaah!" fra mængden. "Og vi er det sidste band på festivalen, ikke?" Lige så højt "Neeej!"-brøl, for danske PowerSolo stod jo og ventede i kulissen, men hva’ fa’n, man kan jo ikke have styr på det hele, når man har travlt med at være hip.

På godt en time fik Scissor Sisters festet igennem med publikum, naturligvis med "Comfortably Numb" som et af højdepunkterne, iblandet enkelte mere eftertænksomme sange som balladen "Mary". Og det var absolut en fin næsten-slutning, selv om den næppe vil sætte varige spor i ret mange festivalgængeres bevidsthed. For selv om Scissor Sisters’ sange er udmærkede, så er gruppen i al sin retro- og stilfiksering mere spøjs end banebrydende, og mindst lige så meget form som indhold. Det bliver spændende, om de kan fastholde interessen, når nyheds-hypen er forduftet, og om Scissor Sisters om ti år spiller på Orange Scene med fem mesterlige album bag sig. Men det er da sjovt, så længe det varer...