John Legend: KB Hallen, København

John Legend, med Laura Izibor, KB Hallen, København

John Legend: KB Hallen, København

Anmeldt af Sohail Hassan | GAFFA

John Legend er et fænomen. Han er godt på vej til at leve op til sit selvvalgte kunstner-navn. Inden han spillede nummeret Stay With U, fortalte Legend, at han skrev det i år 2000 i troen på, at han en dag ville få en pladekontrakt og tilføjede: "Se, hvor jeg er nu". Selv i lille Danmark, som Legend har besøgt to gange tidligere i sin korte karriere, har han en solid opbakning fra en dedikeret fanskare. Måske netop derfor har han valgt at starte sin Europaturné i Danmark, og sikke en start.

Øjenbryns-løftende opvarmning

Den kvindelige 20-årige soulsolist Laura Izibor og band varmede op. Det var så imponerende god en performance, at man simpelthen blev nødt til at notere hendes navn ned. Ved sit keyboard i bedste Alicia Keys og Lauryn Hill-stil fremførte irsk-fødte Laura gennemført musikalsk funky r&b og soul. Et navn, som uden tvivl er værdigt som opvarmning for Legend og en pige, man skal holde øje med ifølge både Rolling Stone og Vibe Magazine. Hendes debut-album Let The Truth Be Told skulle være lige på trapperne.

Legends hit-jukebox

Efter en lang pause med tændt lys i salen og et elendigt dj-sæt var det godt opvarmede publikum kølet helt af igen. Men det ændrede sig hurtigt, da lyset endelig blev slukket og den store video-skærm bagerst på scenen lyste op med en intro-video, hvor Legend som verdensmester træder ind i en boksering. Den lyslevende Legend kom så ind på scenen og trådte frem til mikrofonen iklædt en sej hvid læderjakke, sorte golf-handsker og lidt bling og startede showet med Used To Love U. Det var Legend-sangeren og hans mere up-tempo hits, som startede showet. Hit efter hit. Han lirede hurtigt Satisfaction, It's Over, Alright, Heaven Only Knows og Stereo af. Flankeret af et selvfølgelig topspillende band bestående af guitar, bas, keys, tre blæsere, trommer og tre kor-sangere. Lyden var for en gangs skyld fantastisk i KB-Hallen, og koncerten blev hele vejen igennem effektfuldt akkompagneret af skræddersyede baggrunds-videoer på storskærmen. Så det var ren nydelse, og Legend leverede i den grad varen.

En smule upersonligt

Først en halv time inde i koncerten adresserede Legend publikum. Man var ved at tænke, at det var en "kom og se giraffen"-koncert. Legend sagde kort, at han var glad for at være tilbage, og at det nu var tid til noget romantik. Han satte sig hen til pianoet og leverede herefter en kaskade af sine sjælere. Hit på hit igen. Smukt og fejlfrit spillede og sang han sig igennem Where Did My Baby Go? og, som den eneste lille overraskelse, Beatles-klassikeren Here Comes The Sun samt Goodmorning, No Other Love og Slow Dance, hvor han igen fik tid til lidt interaktion med publikum. Afklædt til sort wifebeater inviterede han en pige fra publikum op til lidt tæt dans og en rød rose. Der blev også blandet lidt strofer af Snoops Sexual Eruption ind. Koncerten bar dog stadig præg af at være for planlagt og upersonlig.

Legend fik sat gang i den igen med P.D.A., Stay With You og Number One i en remixet live-udgave, Save Room, I Can Change og den nye single Everybody Knows. Vi var nu en time og ikke mindre end 17 hits inde i koncerten. Den sidste tredjedel indledtes med en meget lang rendering af This Time. Det var temmeligt søvndyssende, men inden publikum faldt i staver, kom optakten til partynummeret Green Light, og så kom der fuld knald på. På videoen, som kørte i baggrunden, sås André (3000) Benjamin levere sit gæste-rap med et kendetegnende stort dollargrin-smil, til publikums store begejstring. Koncerten sluttede officielt med dette nummer.

Kanon afslutning

Om end det hele virkede lidt for upersonligt og uden overraskelser, opfyldte opbygningen med så mange af de mange hits som muligt publikums forventninger til fulde. Der var ingen tvivl om, at Legend var en crowd-pleaser. Det er længe siden, jeg har hørt så bragende en ovation til en koncert. Man undrede sig over, hvor Ordinary People var blevet af, men den kom selvfølgelig som et planlagt ekstranummer, hvor Legend havde været backstage og skifte til sin klassiske hvide smokingjakke. Det var en solo-pianist forestilling, med publikum som kor. Der var en utrolig god stemning i salen, og man blev helt stolt af at høre publikum synge med så rent, at selv John blev synligt imponeret. Efter nummeret proklamerede han glad, at det havde været en kanon start på hans Europa-turné.

Som rosinen i pølseenden fik vi hans støtte-nummer til Obamas valg-kampagne og den velgørende www.Showmecampaign.org kampagne som et velvalgt gå-hjem nummer, mens der i baggrunden kørte billeder af diverse sympatiske politiske ledere, afsluttende med Obama selvfølgelig. Og begejstringen ville ingen ende tage, men koncerten var definitivt slut.

Skal man sætte en lille finger på koncerten, så er det, at Legend ikke sang den suveræne duet med Brandy, Quickly fra det nye album. Den havde jeg ellers glædet mig til. Men alt i alt en upåklagelig solid performance, for dem, der kom for at høre ham synge og spille det bedste fra de tre album. Måske er Legend bare blevet for stor til de intime oplevelser, improvisationer og overraskelser.