Basement Jaxx: Roundhouse, London

Basement Jaxx, Roundhouse, London

Basement Jaxx: Roundhouse, London

Anmeldt af Kristian Alsing | GAFFA

En forårsaften i det nordlige London, og 2000 forventningsfulde mennesker er mødt op. GAFFAs udsendte står fejlagtigt ikke på gæstelisten til den udsolgte koncert, men når det er Basement Jaxx, der står på menuen, så er en demonstration af forhandlingstekniker efterfulgt af et greb i lommen til billethajerne formentlig det hele værd.

Felix Buxton og Simon Ratcliffe har medbragt deres 12 nærmeste musikalske venner og et væld af sanseindtryk. Sættet startede med både lyd- og visuelle landskaber fra det rent elektroniske. Efter minutters landskabsrejse blev koncerten skudt af med bemanding af de to trommesæt, der flankerede den centralt placerede mixerpult fulgt af befolkning af resten af scenen. "Good Love" og "Maniac on the Dance Floor" ("Flashdance" i de tidlige firsere) satte gang i dansen, og efter det var det ikke et øje i den kuglerunde sal som så sig tilbage.

Festministeriet
"Opskriften på en fest", det lyder som et indslag i morgen-tv, men på Nordlondons Roundhouse var der ingen kønne medværter, kun Basement Jaxx. GAFFAs udsendte har før haft glæden af at se Basement Jaxx i London, og dengang som nu var festen uforlignelig. Virkemidlerne inkluderer tre fantastiske sangerinder, der shaker deres nærmest overvældende booties hen over de to timer, sådan en koncert tager. Begejstringen stiger ved at damerne og deres scene-kolleger konstant skifter til nye altid federe bling-outfits mellem hver sang. Lidt som at se Malk de Koijn på speed. Lige som man troede, de to damers sølv- og guld-hoodies var alt man skulle bruge, så fyrer de op under kæmpehittet "Oh My Gosh", hvilket for alvor bringer publikum ind i kampen. Folk forventer helt tydeligt en fest og er villige til at ofre lidt sved på den konto.

Animationerne, der ellers forsvandt igen efter introen, er nu tilbage, og stilistiske grøn/røde guitarstrenge og munde der mimer "Oh My Gosh" veksler nu med et fantastisk lysshow. De to funky damer har nu iført sig kjoler, der både matcher det bolschestribede antiluftskytsagtige lysshow, og som har sangens titel påskrevet skørterne ("Wheel N' Stop"). Basen er skruet helt i vejret, men afløses hurtigt af jazzy 20'er soul med "Do Your Thing".

Big Up Brixton Mash Up - MASSIVE!
En spansk-akustisk version af "Romeo" akkompagneret af moderne dans afløses af Jamaican dancehall og svedig electric boogie i "Jump N' Shout". Et lettere mislykket forsøg på metal-pop-dansemusik bliver hurtigt glemt, da en yderligere en dosis spansk guitar leder til stærk gospel.

Det er denne anmelders klare opfattelse at Basement Jaxx' bagkatalog holder ekstremt høj klasse, men der er ingen tendens til at hvile på laurbærene. Musikken er helt tydeligt det primære - vi er 13 sange inde i sættet, før en af sangerinderne tiltaler publikum (Londontown!), og lidt ufortjent langer lidt ud efter et veloplagt publikum ud for at være for stille. Mange live-acts ville måske være fristede af at lade megahits som "Red Alert" og samba-nyklassikeren "Bingo Bango" bære læsset, men på denne aften i london blev samtlige 23 numre båret frem af et væld af virkemidler. Gruppen veksler mellem dance, pop, bongotrommer, gospel, dancehall, drum n' base og Ibiza house, men forstår på trods af den enorme variation at få hele publikummet med. Dette handler om et fantastisk stærkt line op - og om at festen altid er i centrum.

Vandbærerne tog stikket hjem
De erfarne herrer bag mikserpulten synger måske nok selv (til dels), men har til deres store ære formået at bygge et live hold op, der er uden lige. Havde de haft Dizzee Rascal eller en anden af deres prominente gæstekunstere inde over, havde de måske kunne trække den sidste gyldne stjerne hjem, men festen holder 100 - selv uden gæstestjerner - hvilket resulterer i 5 stjerner til deling mellem de 14 scenevidundere i Basement Jaxx. Med den form kan de måske klare 6 ud af 6 til Beatday i Valbyparken i august. Det eneste tilbage at sige er, at skynd dig af sætte kryds i kalenderen!