Green Day
21st Century Breakdown

Green Day: 21st Century Breakdown

Album / Warner Music
Udgivelse D. 15.05.2009
Mikkel Elbech

Efter det fuldkommen forrygende og fuldt fortjente comeback med den nu fem år gamle American Idiot har den nordcaliforniske trio måttet kæmpe med den altid svære opgave at følge op på en dundersucces. 21st Century Breakdown er ganske tydeligt et bevis på, at Green Day har ønsket at højne ambitionsniveauet yderligere med sine 18 numre fordelt på 69 minutter og tre akter. I det store hele er der imidlertid tale om en gentagelse af det koncept, der gjorde forgængeren så populær: En lettere diffus fortælling om en lettere paranoid fyr og en rebelsk pige, der forsøger at navigere sig rundt i det Amerika, som George W. Bush har stået i spidsen for, og igen er den klassiske up-tempo-stil kombineret med ballader og tangenter for at understrege de store tematikker. Det resulterer i nok et solidt og – især for genren – ganske imponerende værk, men konceptuelt er der genbrugt lige rigeligt, og med så mange minutter at give af havde det kun gavnet, hvis der var blevet skåret en smule mere ind til benet. Af enkeltstående numre er der dog en god håndfuld, der positivt skiller sig ud, ikke mindst den forunderligt lystige Peacemaker, ¿Viva La Gloria? (Little Girl) med sit staccatobeat og nydelige melodi, Horseshoes And Handgrenades, der simpelt, men effektfuldt lægger ud med udbruddet ”I’m not fucking around”, og Static Age, som særligt glimrer lyrisk. Sammen med producer Butch Vig har trioen således skabt et absolut hæderligt, men altså konceptuelt halvslidt album, som næppe revolutionerer, men blot fastholder bandets solide position på musikscenen.