The Gaslight Anthem : Roskilde Festival, Odeon

The Gaslight Anthem , Roskilde Festival, Odeon

Anmeldt af Kristoffer Kræn | GAFFA

Lad det med det samme være sagt, at The Gaslight Anthem ikke opfinder nye gimmicks til rockgenren. Forestil dig et potpourri af de mest trådsvingende amerikanske artister og bands, med et nutidigt snert af indiekryderri, og du har lyden af det rockede band fra New Jersey.

The Gaslight Anthem er nemlig et af de få bands, der svinger rockfanen på den mere og mere poppede Roskilde Festival, og insisterende spiller den rock 'n' roll, som man så på festivalen for ti eller tyve år siden. Der var da også kun mødt omkring 3.000 mennesker op til koncerten med en af festivallens mest retro rocknavne, der desværre måtte konkurrere med køen til Kanye Wests popshow på Orange Scene. Det til trods leverede de fire rockstjerner fra den amerikanske østkyst hvinende tråd, hæsblæsende basgange og gungrende trommer, med nik til Sheffield, Manchester, Liverpool, og vigtigst af alt -  New Jersey. The Gaslight Anthems blender blander den rockmusik, som man ser hos topartister som Oasis og Kings of Leon, og vigtigst af alt Bruce Springsteen, hvis lyd er gengivet i tre-fjerdedele af bandets repertoire. Gaslyset vælter den væg, der har været mellem progressiv garagerock og publikumsvenlig indie, med en efterhånden gammeldags, smittende simpel lyd, et tatoveret ydre og en selvsikkerhed, som bliver sjældnere og sjældnere på den globale rockscene. Bandet har da også høstet glimrende anmeldelser hos GAFFA det seneste år, hvor Erik Barkman i efteråret 2008 kylede fem stjerner efter bandets nyeste album, "The '59 Sound:"

"The ’59 Sound er en perle, og med lidt mere variation og lidt færre lån fra The Boss ville seks-tallet have været i hus."

Torsdag aften på Odeon leverede bandet den forventede hitparade af rock 'n' roll med et twist af Bruce Springsteen. Der blev især pumpet gas i ballonen under de kendte nyklassikere "The '59 sound" og "Blue Jeans & White T-shirts." Brian Fallon fyrede en fin vokal af, uden at virke prangende, mens Benny Horowitz overskyggede Alex Levine og Alex Rosamilia på henholdsvis bas og guitar. Og det er her, The Gaslight Anthem mangler format for at forplante sig blandt de øverste rocksvin i verden. For selvom koncerten på Odeon var et studie i simpel Rock 'n' Roll, mangler der både vildskab og publikumsglæde i de fire fyre fra New Yorks forreste områder. Der var ingen kontakt til publikum før den sidste fjerdedel af koncerten, ingen vælten ud over scenekanten, og ingen bragende entusiasme. Det, der kunne have været en himmelfærd mod Roskildes stjerneklare nattehimmel, blev dermed i stedet en rutinepræget performance - veludført, men med manglende spontanitet og vildskab. Desuden var lyden på Odeon igen haltende, og især Brian Fallons vokal var mudret og utydelig.

For kun fem dage siden stod The Gaslight Anthem på Glastonbury Festival i England, og spillede "the '59 sound" med selveste Bruce Springsteen som gæsteartist, og topanmeldelser som belønning. Måske en gæsteoptræden kunne have sat ild i gasballonen torsdag aften på Odeon, der mindede om en vellykket jamsession, men manglede den kontakt til publikum, der for alvor kunne sprænge Roskildes rockentusiaster i luften. Derfor fortjener The Gaslight Anthem ikke mere end en karakter lidt over middel. Et rockband af stjerner kan performe for ethvert publikum - lidt har dog også ret, især i The Gaslight Anthems tilfælde, hvor en dag under middel er en dag lidt over middel på en dansk rockscene.