Randy Newman: Det Kgl. Teater, København

Randy Newman, Det Kgl. Teater, København

Anmeldt af Simon Boertmann Brüel | GAFFA

Det er 32 år siden, han var i Danmark sidst, og efter at have aflyst sin koncert i 2008 var det en længe ventet Randy Newman, der søndag aften gik på Det Kongelige Teaters Gamle Scene. Den 66-årige sanger og sangskriver udgav i 2003 "The Randy Newman Songbook vol.1" med genindspilninger af sange fra fem årtiers karriere kun udsat for klaver og sang, og det var i samme stil, han i København viste, hvorfor han er så højtagtet en sangskriver.

Det klæder en stor del af Newmans sange at blive befriet for de sovsede strygere, han har en svaghed for, og den røvballede country-rock, mange af hans plade-arrangementer smager af. Alene på scenen er Randy Newman en usleben historiefortæller i gammeldags ragtime-stil. Den i New Orleans bosatte klaverbokser slår ind i mellem nogle skæve på tangenterne, og selv om han ikke altid rammer tonerne præcist, er hans stemme med alderen kun blevet mere upoleret og charmerende.

I Det Kongelige Teater kom Newman via omtrent 30 sange hele vejen rundt. Vi fik smukke ballader som "Real Emotional Girl" (skønt at slippe for strygerne!) og "I Miss You", hvor Newman viste sig fra sin sårbare side – selvom han tog broden af alvoren ved at introducere sidstnævnte med ordene: "I wrote this song to my first wife after I married my second".

Den underspillede – men til tider yderst karske – humor blev strøet ud mellem numrene i små anekdoter og kommentarer. Og den skarpe satire i sangteksterne er muligvis også det, Randy Newman er mest elsket for. Han har en formidabel evne til at pirke til den kollektive amerikanske samvittighed, uden at det kammer over i gumpetunge paroler. Hvilket givetvis også er grunden til, at flere af hans tekster er blevet håbløst misforstået – som racismesatiren i "Short People", der i USA udløste et ramaskrig på grund af Newmans dødsdom over lave mennesker.

Sangen "Rednecks" fra 1974 blev forbudt af radiostationer i Syden, selvom det i virkeligheden ikke mindst er de "kultiverede" nordstaters hykleri, Newman spider: "Now your northern nigger's a Negro/You see he's got his dignity/Down here we're too ignorant to realize/That the North has set the nigger free/Yes he's free to be put in a cage/In Harlem in New York City".

I løbet af de to sæt i Det Kongelige Teater kom Randy Newman også forbi sin produktion af filmmusik (Newman tilhører et større familie-dynasti af filmkomponister, som har vundet bunker af Oscar-statuetter), heriblandt den fine lille "You've Got a Friend in Me" fra "Toy Story".

For denne anmelder kan harmonierne i mange af Randy Newmans numre godt blive lidt ensformige i løbet af to timers koncert. Men med melodiske perler som for eksempel "Baltimore", et kæmpe lyrisk talent og en skarpt humoristisk intelligens, er en aften med Randy Newman ikke desto mindre godt selskab.