Joan Armatrading: Kielgasten, Holstebro

Joan Armatrading, Kielgasten, Holstebro

Joan Armatrading: Kielgasten, Holstebro

Anmeldt af Troels Frøkjær | GAFFA

Den 59-årige vestindiskfødte englænder Joan Armatrading havde sin storhedstid i 80'erne med blandt andet pladen "Me Myself I", men har jævnligt udgivet plader og turneret i snart 40 år. Det var overordentligt svært at se, at det var en musiker med næsten 40 års sceneerfaring, da den lille meget generte, næsten sky, mørke skikkelse med håret langt ned i øjnene entrede scenen iført noget, der lignede et (pænt) campingoutfit og Ecco-sandaler. Hun lignede ganske enkelt en, der var gået forkert.

Kielgasten i Holstebro var helt fyldt af et fortrinsvist godt voksent publikum, som tog imod Armatrading med et voldsomt bifald, men der skulle gå to sange, inden den mørke skikkelse sagde sit første ord. Hun spurgte genert om, hvor mange i salen, der havde hørt hende før, og meget overraskende spurgte hun til publikums forventninger til koncerten. Kun fem havde hørt hende før, og det tog Armatrading fejlagtigt som om, kun fem havde hørt om hende før. Hvilket selvsagt var noget vrøvl. Muligvis spillede hun os bare et pus? Det var svært at blive klog på damen på scenen.

Men det lod ikke til at genere publikum, der slikkede musikken i sig, som var det honning for sjælen. Hvilket det i øvrigt også var langt hen af vejen. For nok er Armatrading genert og kaw' som få, men samtidig intens og følsom i sin enormt smukke stemmeføring med sin kraftfulde stemme i det dybe alt-leje, og derudover så spiller hun efterhånden en særdeles god elektrisk guitar. Noget man ellers, af uforklarlige grunde, nærmest aldrig oplever hos kvindelige musikere.

Joan Armatrading og hendes velspillende tre ledsagere lagde ud med hittet "Show Some Emotion", og det kom til at stå som en betegnende overskrift for en varm intens aften med overraskende hårdpumpet rockmusik tilsat masser af pop, jazz, blues og folk. En herlig sammenblandet stærk musikalsk gryderet, som kun Armatrading kan servere den, hvor jeg tror, næsten alles publikums forventninger blev opfyldt til fulde.

I løbet af aftenen fik vi musikalske perler som "All The Way From America" blot med keyboard, trommer og bas, "Love, Love, Love" med en virkelig rå og aggressiv elektrisk guitar, den underskønne "Love And Affection" med den dejlige åbningslinje: "I'm not in love, but I am open  to persuasion". Her spillede Armatrading for første og eneste gang på sin 12-strengede akustiske guitar og trommeslageren rejste sig midt i sangen og spillede den smukkeste saxofonsolo, inden han satte sig tilbage bag trommerne. Temmelig blæret! Vi fik et par numre fra Armatradings nyeste plade "This Charming Life" og nogle stykker fra hendes forrige bluesplade "Into The Blues" inden tre af hendes største hits "Me Myself I", den smukke "Willow"-hymne med smuk stille fællessang og den hårdtsparkende "Drop The Pilot" afsluttede en stor musikalsk aften på denne første sommerdag.

Håber, Holstebro med denne musikalske såvel som publikumsmæssige succes også fremover får mod, som man i årevis har haft det i nabobyen Herning, til at satse lidt højere end de musikalske sikre kort i form af fortærskede Thomas Helmig, Kim Larsen og Big Fat Snake.

Joan Armatrading og bandet spiller på Train i Århus lørdag aften 22. maj, inden turen går videre gennem Europa.