N*E*R*D: HMV Forum, London

N*E*R*D, HMV Forum, London

N*E*R*D: HMV Forum, London

Anmeldt af Kristian Alsing | GAFFA

Pladeselskabet havde glemt at sætte GAFFAs udsendte på gæstelisten til aftenens koncert med N*E*R*D (Nobody Ever Really Dies), men jeg havde glædet mig rigtig meget til dagens koncert i Kentish Town, så jeg sneg mig ind, mens udsmideren kiggede den anden vej. Desværre nåde fotografen ikke igennem nåleøjet, så jeg håber, I vil bære over med de manglende billeder.

Pharrell Williams og Chad Hugo forbedrede - i denne anmelders øjne - popmusikken på grænsen til det revolutionerende. Med navne som Usher, Kelis, Justin Timberlake, P Diddy, Nelly, Snoop Dogg og selvfølgelig Britney Spears ("I'm a Slave 4 U") har Pharell og Chad siddet tungt på hitlisterne i årevis. N*E*R*D er et interessant band af samme grund, men i lige så høj grad fordi de to superproducere i dette "fritidsband" prøver grænserne af.

Spørgsmålet var, om N.E.R.D kunne leve op til forventningerne og retfærdiggøre risikoen for grumme håndmadder fra den slemt overvægtige udsmider?

Kvantiteten holdt – 20 numre og halvanden time

Bandet startede langsomt, de første par sange greb ikke rigtig publikum men Pharrell er verdens cooleste gut, så det varede ikke længe, inden publikum var oppe i gear; allerede til det tredje nummer var hele det fyldte HMV Forum et inferno. Da en heftigt flirtende Pharrell sang Nellys hit "Hot in Here" og nåede til "I can't take my clothes off" stoppede musikken med perfekt timing, og Pharrell lod, som om han ville vise sine mange tatoveringer. I det øjeblik ville skrigene ingen ende tage.

Pharrell fortsatte perlerækken af numre og viste godt guf til pigerne i form af smagsprøver på falset ("Maybe") og sød sing-a-long ("Sooner or Later"). "Hot-n-Fun" fra den kommende plade, "Nothing", var et stensikkert hit med pigerne (Pharrell synger på albummet duet med Nelly Furtado), men den store overraskelse kom først, da Pharrell fortsatte med, hvad der kunne beskrives som stille rock med hardcore punk-omkvæd. "Help Me" er et nyt nummer fra "Nothing", og det holdt høj, høj standard. Pharrell viste sig som en sand rockstjerne; følelse og energi gik op i en enhed.

Undervejs talte Pharrell med publikum, han gejlede tøserne op - og genkendte tilsyneladende de fleste lækre piger i salen - og han talte til drengenes macho side. Han bejlede til publikum som hans personlige "N*E*R*D Army" og trøstede de lokale fodboldfans efter nogle hårde dage for det engelske landshold i puljekampene i VM med ytringer såsom "England will prevail".

Fest, sex og mere fest
Publikum var ganske godt fyldt med Londons cool hiphoppere og rude boys, og det varede noget, inden N.E.R.D entrerede med ren hiphop, så jeg vil tro, nogle gik hjem lidt skuffede. Ikke denne anmelder dog! Imod slutningen af koncerten gik der lige dele rap og rave i showet. Efter min personlige yndlingssang fra N.E.R.D ("Provider") fulgte flere stærke præstationer i form af "Fly or Die", halv-monotont rave med "Everyone Nose (All the girls standing in the line for the bathroom" og kæmpe party med storhittene "Lapdance" og "Rock Star".

Imod slutningen gik der endnu mere fest i det, og de supersexede podiedanserinder fik virkelig fat med en booty shaking battle imod enden (om jeg så må sige). På en eller anden skør made fungerer sprøde danserinder og tekster som "...her ass is a spaceship I want to ride..." ganske godt sammen.

Imponerende og glædesskabende
Jeg ved ikke, om det er det samme for dig, men jeg har et lidt ambivalent forhold til N*E*R*D. De har det hele: talent, kant, hits og et stort sceneshow med masser af energi, men jeg har altid en følelse af, at der mangler noget. Som om de bevidst fravælger elementer, der kunne gøre deres plader lige så store som deres potentiale. Jeg stod stadig med den følelse halvejs inde i koncerten, men endte med at konkludere, at de leverede sgu varen. Energien var i top, bandet spillede med overbevisning, valget af numre skabte festen, Pharrell leverede til de tårnhøje forventninger, og det hele blev leveret til konstant stigende publikumsintensitet og glæde. N*E*R*D kompenserer for deres svagheder, hjælper publikum på vej, når folk tydeligvis ikke kender sangene og iblander en tilpas blanding af det populære, som Neptunes skabte deres navn på og det interessante, som gør netop N.E.R.D til en oplevelse på plade og i endnu højere grad live. Denne anmelder var i hvertfald i lige mål imponeret og glad, da han forlod en super koncert.