Ultravox
Return To Eden

Ultravox: Return To Eden

DVD / EMI Music
Udgivelse D. 21.06.2010
Ras Bolding

Den engelske new wave-gruppe Ultravox har turneret rundt omkring i Europa de seneste år efter gendannelse, og nu er det altså blevet til en live-dvd, som tilmed kommer med to cd'er fra selvsamme koncertoptagelse også. Spørgsmålet, der umiddelbart må melde sig er, om det kan betale sig at smide penge efter en gruppe, der havde sin storhedstid i begyndelsen af firserne, men derefter ikke har udgivet noget af egentlig musikalsk værdi. Lad det være sagt med det samme: hvis man forventer nye landvindinger eller endog bare nyt materiale fra Ultravox, så bliver man skuffet, for her er udelukkende tale om numre fra netop storhedstiden i begyndelsen af firserne, dengang gruppen, som en del af new wave- og new romantic-bølgerne, var med til at bringe den elektroniske musik ud til et større publikum. Men er man parat til at acceptere denne præmis, så er der faktisk tale om en ganske vellykket udgivelse.

Især dvd-delen er interessant, for her får man billeder med. Diplomatisk sagt, så kan man godt se på de fire Ultravox-herrer, at der er gået nogle år siden sidst, men til gengæld spiller de faktisk godt sammen, i perioder rigtig godt. Udstyret er ikke helt det samme som dengang i begyndelsen af firserne, og det er Midge Ures stemme heller ikke i alle passager, men jeg synes faktisk ikke, det gør så meget, at han får en lidt mere rå kant her og der - når nu der er tale om en live-udgivelse, så er det, i mine ører, kun fint, at det hele ikke lyder som studieindspilninger, der er små 30 år gamle i dag.

Koncerten er fint filmet, lyset er flot og overvejende køligt blåt, hvilket passer godt til musikken. Lyden er god, og man kan godt høre, at der rent faktisk spilles live. Her og der er der små fejl, men ikke noget af betydning. Man kunne måske godt, et par steder, have ønsket sig nogle mere eventyrlystne arrangementer - en del af dem læner sig ret effektivt op ad studieversionerne - men materialet holder i den grad; det er gode melodier, gode arrangementer, og teksterne balancerer for det meste fornemt mellem det oppustede desperate og det dekadent dystre.

Er man til Ultravox eller til new wave-genren, som man jo stadig hører tydelige spor af i den såkaldte synth-rock, også i dag, så bør man investere i Return To Eden, mens man måske nok kan trække en stjerne fra de fem, hvis man ikke lige udpræget er til netop dén lyd.