Moderat: Sonne Mond Sterne Festival, Saalburg, Tyskland

Moderat, Sonne Mond Sterne Festival, Saalburg, Tyskland

Anmeldt af Christian Lade Broch-Lips | GAFFA

Med det samme da den tyske indie-electro gruppe Moderat ydmygt snublede ind på scenen, stod det lysende klart, at dette ville blive en stor oplevelse. På denne sommeraften i Sydtyskland ved landsbyen Saalburg havde et par tusind mennesker fundet vej til den elektroniske festival "Sonne Mond Sterne"s næststørste scene. I et stort, dunkelt cirkustelt stod vi forventningsfuldt og ventede på, at den tyske indie-electro-gruppe Moderat, skulle finde vej bag pultene foran de opstillede videoskærme, der viste gruppens enkle logo.

Luften blev hurtigt fyldt med glædesskrig og grin. Gulvet gyngede til Moderats tunge rytmer, der ellers umiddelbart kan virke som en udfordrende opgave at bevæge sin festivaltrætte krop til. Bag en svævende, tyk røg havde de tre medlemmer af den tyske technotrup placeret sig ved hver deres oplyste pult. Selvom det normalt er kutyme at placere forsangeren i midten, stod Sascha Ring (manden bag soloprojektet Apparat) og gemte sig bag sit halvlange, fedtede hår ude i højre side. I forhold til sine to kolleger, Gernot Bronsert og Sebastian Szary fra Modeselektor, der bevægede sig taktfast og selvbevidst til Moderats mørke lyde, havde den tynde mand en skrøbelig, nærmest genert fremtoning. Med sin lyse og diskante stemme, med sit klimtende og enkle guitarspil og med sine simple, iørefaldende melodier, som han tryllede ud af synthesizeren, forvandlede han de ellers dunkle, næsten dommedagstruende basgange og elektroniske trommerytmer til vidunderlige og voldsomme kraftudladninger. Voluminøse lydbilleder, der gav rystelser igennem publikum og fik en beruset englænder til at udbryde; "Now I'm alive!".

Med de storladne numre, "Porc" 1 og 2, der leder tankerne hen til noget så anderledes som islandske Sigur Rós, fik Moderat for alvor fat i publikum, der med salige smil og lukkede øjne lod sig føre med til den digitale drømmeverden. Ledsaget af videogruppen Pfadfindereis dystre, men smukke billeder på skærmene bag bandet, blev højdepunktet nået med det iørefaldende og næsten poppede "Rusty Nails", hvor Sascha Ring med et stort smil spillede de enkle og melankolske toner, der udgør nummerets omdrejningspunkt. De technoglade tyskere var nu for alvor væk i noget, der næsten mindede om ekstase. Efter "Rusty Nails", som blev spillet midt i sættet, blev der langsomt skruet ned for de udfordrende kompositioner. Det var som at finde vej til den mudrede jord igen.

Da det syntes, som om rejsen var ved at være slut, tændte de tre tyskere igen drømmenes raketter, da de lidt overraskende spillede "Let Your Love Grow". Et fyrværkeri af et nummer, som optræder på Modeselektors album "Happy Birthday." Af ren lykke uddelte publikum skrig, klap og utallige knus, mens Moderat selvtilfreds tændte deres tredje eller fjerde cigaret. Da det fantastiske nummer ebbede ud, virkede det som om, at Moderat havde brugt de sidste kræfter. Medlemmerne begyndte langsomt at slukke for magien, hvilket blev understreget af troldmanden Sascha, der holdt op med at spille på guitaren og synthesizeren. I stedet gik han væk fra mikrofonen for at trykke sporadisk på sin laptops mange knapper.

De sidste to numre blev spillet med mindre energi, og uden den samme nerve og selvbevidsthed, som ellers havde strålet ud af de tre resten af aftenen. Alle virkede mætte, da frontmand Gernert Bronsert med ét satte gang i koncertens sidste nummer, "Slow Match". Et besynderligt valg, da det er gruppens svageste nummer. Det lykkedes da heller ikke for Moderat at genfinde magien. Ikke desto mindre var publikum stadig beruset af den ophøjede sindstilstand som gruppen kort forinden havde skabt. Derfor endte koncerten også i stor jubel.

Denne tunge sommeraften i et cirkustelt i Sydtyskland havde tusinder af mennesker været vidne til en overbevisende opvisning i, hvordan elektronisk musik kan være følelsesfremkaldende, magisk og magtfuldt. Med sin rolige stemme gik Gernert Bronsert frem til mikrofonen og sagde afsluttende, "Danke. Wir sind Moderat"

Selv tak.