FCAN: Spot Festival, VoxHall, Aarhus

FCAN, Spot Festival, VoxHall, Aarhus

FCAN: Spot Festival, VoxHall, Aarhus

Anmeldt af Simon Christensen | GAFFA

Den mystiske elektroniske spacecowboy Mench Matsomoto og en Gliedermann-dukke i menneskestørrelse fremførte hele FCAN's debutalbum "RPEX", et album, hvor syntetisk techno genoplives og tilsættes en visuel side (lavet af Malthe Fischer fra Oh No Ono). Genopdagelsen af en temmelig udskældt og fortærsket genre bliver gjort med et humoristisk konsekvent udtryk, og Mench Matsomotos iscenesættelse og macho-agtige fagter bag laptop (med mere) var - udover at være hamrende morsom - også med til at pumpe Spot-publikummets musikalske instinkt. FCAN gør det primitive intelligent.

Matsomotos visuals bagest på scenen tilførte desværre ikke koncerten andet end at understrege, at vi arbejder med koder fra en anden tidsperiode. Hvis chillwave hylder kærligheden til kassettebåndet, lo-fi til det knitrende hjemmebyggede studie, så er FCAN's INTELLIGENT_TEKKNO_MUSIC en pendant til den syntetiske simple trommemaskine: En parafrase over IDM, der bliver forvaltet med et bankende stortrommebeat og derpå intelligente effekter. Det egner sig langt bedre til et liverum end på albummet.

Du kan kalde det techno, men der er også ambiente øjeblikke, og allerbedst periodevis acid house, hvilket fik et ikke så stort indie-publikum til at hoppe og vride sig i mørket på Matsomotos befaling. Hvor fedt kan det her ikke blive i en stopfyldt natklub?

FCAN's potentiale ligger i en artistisk fortolkning og en personlig præsens, der kan skabe noget live. Isoleret til musikken kan det i længden blive noget ensformigt, så det er et projekt, der kan forbedres og skal nydes i sin helhed.