Dungen og The Twilight Sad: Iceland Airwaves, Reykjavik

Dungen og The Twilight Sad, Iceland Airwaves, Reykjavik

Anmeldt af Simon Christensen | GAFFA

Wow, de islandske vejrforhold var fredag en kamp mellem solskin og regnfuldt stormvejr, som satte en mindre dæmper på eftermiddagens offvenue-shows, da der ganske enkelt flytter færre mennesker i sådanne uvejr. Et af de mest populære offvenues, KEX Hostel, som ligger i en nedlagt kiksefabrik, var derfor en god base. Her præsenterede det islandske pladeselskab Kimi Records, det engelske pladeselskab Fat Cat Records og den amerikanske radiostation KEXP.org Seattle et ret fantastisk, gratis program: Twilight Sad, John Grant, Hjaltalin, Young Magic m.fl.

Twilight Sad - Skotsk dystopi ved højlys dag (****)

Twilight Sad har netop annonceret deres tredje album "No One Can Ever Know" (februar 2012 på Fat Cat Records) og spillede et kompakt show, mens der endeligt kom lys ud af de store panoramavinduer og afslørede blandt skyerne bjerget Esja, der rejser sig lidt på den anden side af bugten ved Reykjavik by, og James Grahams tropper stod badet i lys foran et stort publikum for at give en forsmag på mørk skotsk rock, Twilight Sads første koncert på Island nogensinde.

Den skotske kvintet spillede "Cold Day From The Birdhouse" og "That Summer At Home I Had Become The Invisible Boy" fra deres første album, min personlige favorit "I Became A Prostitute" fra deres andet album og gav et par prøver på det kommende album med "Alphabet" og "Don't Move". Twilight Sad er en blanding af klassisk postpunk, mørk shoegaze og postrock (som Mogwai eller flere Slumberland Records-bands, fx.), der sjovt nok passer perfekt til det skingre tidl. fabriksrum, hvor reverben lever som et flukserende kaos.

James Graham intonerer ikke som sådan perfekt på sin skæve skotske accent, men med en instrumental tyngde og guitardomineret rock er Twilight Sad ganske overbevisende live.

Dungen - Udsyrede ekskursioner (****)

Derimod underpræsterede de svenske favoritter Dungen en smule, da de spillede på den store scene på Reykjavik Art Museum, der by the way ligner et fængsel med rockbelysning mere end et museum under Iceland Airwaves.

Dungen, som styres af Gustav Ejstes, er ekstremt tro mod 60'ernes psykedeliske rock og skriver også ret gode melodier, som bliver omsluttet af en signatur med genkendelig psychede og jazzede instrumentale passager; nærmest Grateful Dead og Zombies spillet af Herbie Hancock. På kunstmuseet får Dungen en ret hård og diskant lyd, men formår alligevel at leve op til den psykedeliske rocks/pops skift i tempo og intensitet, som den gode gammeldags håndspillede rock.

Sætlisten talte en række hits, dog mest fra "Ta Det Lungt", "4" og "Skit I Allt", som kun adskiller sig ved, om Ejstes spiller på klaver eller på guitar - sidstnævnte er langt mest interessant live, hvor bandets iscenesættelse skaber et fuldendt trip med "Panda" og "Satt At Se", mens klaverballadernes intermezzoer til tider bærer associationer til anonym muzak. En udsyret koncert, der ikke levede op til albummaterialets kvalitet.