Tim Hecker og Nils Frahm: Atlas, Aarhus

Tim Hecker og Nils Frahm, Atlas, Aarhus

Tim Hecker og Nils Frahm: Atlas, Aarhus

Anmeldt af Morten Steen Vejrup | GAFFA

På en iskold aften i Aarhus tog to velrenommerede musikere publikum med på en indre og nærmest spirituel rejse. Med storladne og altomsluttende lydlandskaber blev tid og sted glemt.

Den 37-årige canadier Tim Hecker har siden 1996 skabt en lang række værker i en musikgenre, der af flere musikanmeldere kaldes for "struktureret ambient". Som anmelder kan jeg blot bifalde denne mærkat og tilkendegive hans musik som tektoniske lydplader i et univers af katedrallignende elektronika.

I 2003 udgav Hecker det flotte studiealbum "Radio Amor", og tre år senere udgav han albummet "Harmony In Ultraviolet", der fik særligt gode anmeldelser og blev kategoriseret som en såkaldt "top recording" af Pitchfork. Heckers storlarmende og ambiente album, "Ravedeath, 1972", der udkom sidste år, endte tillige med flotte placeringer på en del årslister. Med i alt seks studiealbum og et utal af ep'er på cv'et og med så flotte anmeldelser var mine forventninger til aftenens koncert derfor urimelig høje.

Inden den musikalske lydnørd gik på scenen, bad en mand fra Atlas om at slukke alt lys og stearinlys i lokalet. En finesse, der gjorde hele oplevelsen langt mere dyb og megetsigende. Heckers lydinstallationer fortjener det mørke rum. Støj, dissonans og melodi er tre nøgleord, der ganske nøjagtigt beskriver hans musik, og som han på en yderst overbevisende måde formår at sammenflette. Det mørke rum forstærkede de tunge og ambiente toner, der formåede at nå helt ind i ens mellemgulv.     

Uden nogen pause var publikum på en ustoppelig rejse i over en time. Den uafbrudte koncert havde en tydelig mening, men uden nogen form for hvilepause kunne den enormt detaljerige og abstrakte musik ikke blive fordøjet på ordentlig vis.

Men ikke desto mindre skabte det manglende lys og den ekstremt høje lyd en usædvanlig sanseoplevelse. Da aftenens sidste monotont dunkende maskinrytmer var spillet og lyset blev atter tændt, var jeg ikke overrasket over at finde en masse mennesker omkring mig sidde med bøjede hoveder og lukkede øjne, mennesker der ligesom mig selv havde været på en indre rejse.

 

Nils Frahm * * * * *

Den 29-årige tyske pianist, Nils Frahm, har blandt andet været en del af Efterklangs live-besætning. Hans seneste album, "Felt" fra 2011, har fået særdeles gode anmeldelser i hjemlandet og hos flere europæiske musikmagasiner, ligesom både Thom Yorke fra Radiohead og vores egen Mikael Simpson er dedikerede fans.

Fra de første monotone klavertoner i åbningsnummeret "Said And Done" blev publikum med det samme tryllebundet. Lydskulptøren lever i grænselandet mellem dybfølt indie og de klassiske vidder.

Det er tydeligt at høre, at Frahm fundet en hel særlig plads. Til aftenens koncert formåede han at spille sig ind i publikums hjerter, hvor han sammenfletter sin klaverbaserede og improvisatorisk funderede musik med klassiske og nutidige dyder. 60 minutter var hurtigt overstået, og jeg tror ikke, at jeg var den eneste, der ønskede mere.

 

Tim Hecker spiller på Stengade i København 8. februar og Nils Frahm i Koncertkirken på Blågårds Plads i København 9. februar.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA