Avicii
True

Avicii: True

Album / Universal Music
Udgivelse D. 16.09.2013
Anders Bøgh

Man skal have boet under en sten på bunden af Marianergraven for ikke at have hørt Aviciis Wake Me Up, der har ligget #1 på alle nævneværdige hitlister herhjemme og allerede har høstet platin- og dobbeltplatin-certificeringer. Derfor har de fleste vel også allerede dannet sig deres mening om den 24-årige svensker, der med tidligere singler som Seek Bromance, Levels og I Could Be The One allerede havde gjort mere end opmærksom på sig selv, da den foreløbige kommercielle kulmination Wake Me Up udkom.

Personligt elsker jeg Wake Me Up og mente, at Avicii med den havde fundet en mere fuldkommen lyd. Derfor havde jeg også høje forventninger til debutalbummet True, selvom jeg har haft noget delte meninger om hans tidligere singler. Og hvad byder albummet så på? You Make Me og Hey Brother lægger sig pænt i fodsporet på Wake Me Up uden at komme op på samme niveau. Men fremtidige hits skal de nok blive. Addicted To You sniger noget Adele-soul-lyd ind, og Dear Boy med danske MØ på vokal gør lidt det samme, dog også med et twist af singer-songwriter og en mere klassisk Avicii-lyd. Og albummet fortsætter på den resterende halvdel med at blande gamle genrer med house, men får også mere og mere karakter af fyld.

True holder sig på mange punkter til opskriften fra Wake Me Up ved at blande Aviciis house med lidt overraskende musikalske genrer, men glemmer samtidig det, der altid har været Aviciis stærkeste side, det klokkeklare piano- eller guitar-riff, som sætter sig fast efter første gennemlyt. Wake Me Up hiver dog albummet op på fire små stjerner.