Turboweekend: Koncertsalen, Koncerthuset, København

Turboweekend, Koncertsalen, Koncerthuset, København

Anmeldt af Mathias Brok | GAFFA

Det kunne nærmest kun gå galt for Turboweekend, da de i går indtog Danmarks Radios kulturhøjborg, Koncertsalen. Instrumentering og arrangement af sangene var skåret helt ind til benet af, hvad sangene handler om, og efterlod bandet mere nøgne end vanligt . Og så var denne anmelders forventninger skyhøje, da bandet jo om nogen er berygtet for at give liveshows i absolut verdensklasse. I år er de endda for anden gang blevet nomineret til en DMA for bedste live act (første gang var i 2011, hvor de også vandt prisen, red.), og med rette.

Det modige eksperiment var vellykket, og alle forventningerne blev indfriet. Med et nærvær og en ydmyg respekt over for publikum gav elektro-rockerne baghjul til internationale acts som MGMT, som for nyligt gæstede Store Vega med lige så mange synthesizere. Til forskel fra MGMT kunne man fornemme oprigtigheden i Silas Bjerregaards ord, både under og mellem sangene.

Aftenen bød således både på publikumskære singler og mere low key sange, der sjældent får plads i sættet. Og så medbragte gruppen også et enkelt nummer dugfrisk fra tegnebrættet. Det hele blev rammet ind af Koncerthusets store scene, som var dækket af glødepærer, der pulsede op i takt til musikken. En række af projektører rettet mod publikum understregede det faktum, at bandet gerne ville i kontakt med publikum.

Oprigtighed i gammelt og nyt

Allerede fra åbningsnummeret kunne man mærke, at der var mening bag Silas' ord. Selv mellem numre og i instrumentale passager holdt han fokus, og man forblev i hans univers, som hverken virkede iscenesat eller forstillet. Og selv i backingvokalerne kunne man mærke, at sangteksterne var mere end tomme ord og blev leveret med en sjælden indfølthed. Alt dette kombineret med et sublimt sammenspil mellem musikerne udgjorde en tryllebindende koncert, hvor man i perioder nærmest transcenderede tid og rum.

Særligt samarbejdet mellem Silas og Anders Stig Møller på tangenter var medrivende. De havde blandt andet en smuk duet i introen til "I Forgot". Salen forstummede, og da den sidste tone var ringet ud, hørte man et splitsekunds lettet stilhed efterfulgt af aftenens nok største bifald (foruden før og efter ekstranumrene).

Ud over sange fra bagkataloget bød koncerten også på en live smagsprøve på et nummer frisk fra øvelokalet i form af "Levitate". Godt nok var det den mindst sikre sang i sættet, men det var forfriskende at få et indblik i bandets kommende sange, og det tyder til at blive mere af samme gode skuffe. Bandet lavede i løbet af koncerten et fåtal af ubetydelige småfejl, som blev reddet hjem af den ærlighed, de alle udstrålede.

Et spind af hvidt

Også sange, som normalt ikke får en plads på sætlisten, fik denne aften en chance. Blandt andet "Spider of Light" var med, fordi der, som Silas sagde, endelig var en mulighed for at spille en sang live, der ikke var "høj-oktan". Og særligt under dette nummer gik sang, lyd og lys op i en højere enhed. Lyskanonerne skød et spindelvæv af hvidt ud over publikum. Dette blev afløst af et fejende tågelys under "Your Body Free From Mine" og "Something or Nothing" som også viste, hvor dygtig en vokalist Silas egentlig er. Han gav både smagsprøver på sin ængstelige fuldregisterklang og sin fyldige falset.

Ikke uventet kom der et absolut højdepunkt med sangen "Trouble Is", som en højrøstet kvindelig publikummer gik glip af, fordi hun var "ude og tisse". Stakkels hende, for det low key arrangement af sangen bragte virkelig gåsehuden frem, når Silas vokal bragede derudad, fuld af smerte.

Ekstranumrene gik også rent ind, særligt bandets første radiohit "Into You", som blev dedikeret til radioguruen Kjeld Tolstrup. Og så skal der herfra også gå et fist bump til den fremragende lydmand, der fik det bedste frem i den flotte koncertsals akustik og fik Brødrene Jørgensen-pianettet til at gå klart igennem, uden at mudre med hverken guitar eller vokal.