Major Lazer: Falconer Salen, København

Major Lazer, Falconer Salen, København

Major Lazer: Falconer Salen, København

Anmeldt af Sara Elisabeth Nedergaard | GAFFA

Sveden perler af dig. Din sidemand har smidt trøjen, og hver gang han hopper, får du smagen af salt fra hans ryg i munden. Pigen til din venstre hopper også, hun har stiletter på, og din fod er sikkert blå, når du kommer hjem. Men du hopper også, så det kan være fucking lige meget. Man kan nemlig ikke lade være med at hoppe, når man er til Major Lazer-koncert.

Det amerikanske dancehallprojekt Major Lazer blev skabt af dj/producer Diplo og ditto Switch, der dog forlod duoens samarbejde i 2011, efter de sammen havde udgivet albummet "Guns Don't Kill People... Lazers Do" i 2009. Efterfølgende er Jullionaire og Walshy Fire kommet til, og sammen med Diplo udgav de i april i år albummet "Free The Universe", der blandt andet huser sommerhittet "Get Free", hvor Amber Coffman fra Dirty Projectors er med på gæstevokal. Nå, tilbage til Falconer salen torsdag aften:

Halvt mand, halvt maskine

Major Lazer har formået at skabe et helt univers omkring den musik, de laver - og i centrum af dette univers står den enarmede kommandosoldat Major Lazer, der er halvt mand, halvt maskine. En udmærket metafor for trioens tilgang til musikken - det meste styres af Diplo, der er blevet placeret på en dj-trone bagerst på scenen og står skiftevis med og uden trøje på og trykker på knapper og fingererer, som sådan nogle dj's nu gør. Altimens går Jullionaire og Walshy Fire energisk frem og tilbage på den enorme scene og skiftevis råber engagerende ud til publikum, rapper og danser op ad de to smækre numserystere i små hotpants og toppe, der er med på scenen.

Stemningen er helt fantastisk allerede fra første gang, bassen rammer ens mellemgulv. Folk er kommet for at FESTE. Og det er den rette attitude at gå til Major Lazer koncert med. Den er en fest, og hverken mere eller mindre end netop dét. Du hopper og hopper, og smider din trøje eller vrikker med numsen, mens Diplo trykker på knapper, og Jullionaire og Walshy Fire hopper rundt. Og det er skide skægt, og musikken er lækker på en meget umiddelbar måde.

Kører på rutinen

Det er en sjov fest, vi er kommet med til. Men det bliver også hurtigt rutine. Når Diplo kaster sig selv ud til publikum i en stor, gennemsigtig bold, er det sjovt, men set før. Når der er konfettikanoner, der skyder farvestrålende papirstrimler ud mod publikum, er det sjovt, men også set før. Når Jullionaire beder publikum om at hoppe fra side til side, er det sjovt (og lidt farligt egentlig, da hele midtergulvet faldt til jorden), men også set før. Og sådan bliver det ved.

Sangene overlapper hinanden, og ofte føles det som et abrupt afbrudt samleje, når numre ikke må spilles til ende. Så det ville (for mig i hvert fald) være komplet umuligt at flikke en sætliste sammen fra torsdag aftens koncert. Men alle de store hits blev spillet, som det sig hør og bør. "Jah No Partial", "Jessica" og forgængeren for Beyoncés monsterhit "Run The World (Girls)", skæringen "Pod De Floor'" blev fyret af.

Da Macklemores "Can't Hold Us" bliver spillet, går der måske lige nok technodiskotek i den, og det var jo ikke meningen. Men så kommer "Bubble Butt" og med den de obligatoriske piger fra publikum. Jeg er forholdsvist sikker på at "hele Danmarks twerk-prinsesse" var blevet hyret til opgaven, og så kunne de resterende piger fra publikum stå og ligne nogle idioter ved siden af. Stakler.

Major Lazer slutter af med førnævnte "Get Free", og her skal lyden altså nævnes. Falconer Salen får altid hug for sin lyd, og denne anmeldelse er ingen undtagelse: Bassen var til ug, men når der kom vokal på numrene, hvilket der alligevel var på et par stykker, så faldt det helt til jorden. Vokalen faldt igennem og blev skærende og irriterende at høre på. Slet ikke godt nok. Få det nu fikset, for pokker, med den der lyd.

Alt i alt en sjov aften, hvor lækre beats, tung bas og svedlugt var temaet. Poleret og sexet, som det skal være. Intet mere, intet mindre.