Eggs Laid By Tigers, Mouritz/Hørslev, Skammens Vogn: Lyd + Litteratur, Radar, Aarhus

Eggs Laid By Tigers, Mouritz/Hørslev, Skammens Vogn, Lyd + Litteratur, Radar, Aarhus

Den spændende Lyd+Litteratur-festival har siden 2002 præsenteret en – med enkelte undtagelser – årlig festival, fortrinsvis i Aarhus, hvor lydkunst, musik og litteratur mødes. Årets festival fandt sted på Godsbanen i Aarhus, først med paneldebatter om eftermiddagen i den lille sal Vogn 1, dernæst med koncerter om aftenen på spillestedet Radar.

Paneldebatterne bød på møder mellem musikere og forfattere, blandt andre flere af de kunstnere, der optrådte om aftenen til koncerterne, som jeg her vil koncentrere mig om.

De Efterladte (uden for bedømmelse)

Grundet en uopsættelig aftale havde GAFFAs udsendte desværre ikke mulighed for at overvære aftenens første koncert med De Efterladte alias sangeren og tekstforfatteren Peter H. Olesen og guitaristen og komponisten Michael Lund. Jeg må derfor nøjes med at henvise til min anmeldelse af deres koncert for to år siden på Musikcaféen i Aarhus, hvor de fik fem stjerner, og så tilføje, at de i september i år udgav deres andet album "Alvorsord og Etagevask", som modtog hele seks stjerner i GAFFA. Peter H. Olesen er også forfatter med adskillige digtsamlinger og to romaner bag sig, og det var nok årsagen til, at De Efterladte var blevet booket til denne festival.

Eggs Laid By Tigers ****

Eggs Laid By Tigers er en københavnsk gruppe, der har sat sig for at fortolke den store walisiske digter Dylan Thomas (1914-1953). Det har de indtil videre gjort på det fine album "Under the Mile Off Moon" fra sidste år, og sætlisten bød både på sange herfra og nye numre, stadig med tekster af Dylan Thomas. Musikalsk spiller Eggs Laid By Tigers live en lettere alternativ rock med elementer af både folk og jazz og en lineup bestående af el-guitar, bas, orgel og trommer, vokal fra alle medlemmerne – dog især fra guitarist Martin Ullits Dahl, der brillerede med en udtryksfuld, sine steder ganske skrøbelig stemme – og en trommeslager, der til tider spillede på akustisk guitar.

Sangene var melodiske og alsidige, musikerne spillede fortrinligt, og teksterne var selvsagt på et højt niveau. De mange billeder og nuancer i de engelsksprogede tekster var dog lidt svære at fange i det musikalske rockudtryk, og jeg ville ikke have noget imod lige at have haft Dylan Thomas' samlede digte ved hånden, så jeg kunne følge med på skrift. Men så kan man jo gå hjem og høre albummet og læse digtene samtidig.

Mouritz Hørslev *****

Mouritz Hørslev alias sanger, akustisk guitarist og komponist Mads Mouritz og tekstforfatter, korsanger og lejlighedsvis leadvokalist – og etableret forfatter – Lone Hørslev med band er efterhånden blevet et erfarent navn på den danske scene med tre album bag sig og optrædener på både Spot og Roskilde Festival. Jeg har fulgt gruppen siden debuten og har glædet mig over, hvordan Lone Hørslev er blevet mere og mere inddraget i det rent musikalske. I begyndelsen skrev hun "kun" tekster, men hun er nu også med på scenen og leverer et fint kor, selvom de kortere lead-vokalpassager afslører, at hun er ret ny i musikken – men det går fremad!

Mads Mouritz har til gengæld en stærk, lys og let hæs stemme, der heldigvis er i centrum meget af tiden, så man forholdsvis let kan høre de velskrevne tekster, der har flere detaljer og mere poesi og humor end mange andre danske pop-rock-tekster, men ikke er spor svært tilgængelige. Et eksempel er den højaktuelle "Link Til Lykken" med følgende guldkorn: "Jeg sendte dig et link til 'Vild Med Dans' i går / Du skrev tv er så dårligt for tiden / Jeg skrev SE, det der kunne være os / Du skrev tak, men jeg kan ikke åbne siden."

Gruppen stillede op med fuldt band, det vil sige Jacob Funch på gnistrende el-guitar, Thomas Vang på bas og Anders Provis på guitar, og de leverede en god bund under de ofte tempofyldte sange, der kan karakteriseres som iørefaldende pop-rock, der fortjener langt mere radiospilletid, end numrene rent faktisk får.

Undervejs fik vi et par nyskrevne, stærke digte fra Lone Hørslev, der på det førnævnte seminar blandt andet fortalte, at hun fik stor inspiration fra at skrive sangtekster til at skrive digte, og der derfor som regel kom nogle digte efter en pladeindspilning. I det ene digt fundrede hun blandt andet over, at hun aldrig havde oplevet flyveforbud ved sine oplæsninger modsat en vis højaktuel digter med en opvækst i Aarhus V. Mindre kan også gøre det, men Mouritz Hørslev er et fremragende eksempel på musik og litteratur, når det går op i en højere enhed. Stem på Mouritz Hørslev!

Skammens Vogn ***

Aftenen sluttede med Skammens Vogn bestående af de velanskrevne musikere Oliver Hoiness (guitar, keyboard, blandt andet kendt fra Kira Skov og The Sad Lovers), Jakob Millung (trommer, blandt andet kendt fra moi Caprice og Choir of Young Believers), ekstramusiker Jacob Funch på congas og vokalisten Nikolaj Zeuthen, der også er digter, romanforfatter, litteraturhistoriker, ph.d. og forsker i semiotik. Som sanger er han derimod ganske autodidakt, og det er han fuldt bevidst om, som han fortalte det på eftermiddagens seminar, selvom han mente at være blevet bedre med årene – Skammens Vogn har udgivet tre album fra og med debuten i 2007.

Det er muligt, at Zeuthen er blevet en bedre sanger, men det selvlærte fremgik også tydeligt ved koncerten, hvor Zeuthen talesyngende, vrængende og til tider ekkobelagt fremførte de naivistiske tekster om blandt andet at køre på cykel, køre i svigermors bil og om Preben Elkjær – med vokalen mikset langt frem i lydbilledet. Skønsang var det langtfra, og havde Zeuthen stillet op til X Factor-audition, ville vendingen "Du har helt klart pitch-problemer" givetvis være blevet taget i brug. En enkelt digtoplæsning blev det også til som intro.

De dygtige musikere og den belæste sanger har det sikkert sjovt med et udtryk, der ikke er så perfektionistisk, og de har også lavet nogle catchy og dansable sange, som publikum tog godt imod. Teksterne var også okay og sine steder småsjove, men vokalen trak ned. Man kan sagtens være en uskolet sanger og stadig have noget at byde på, hvilket især De Efterladte (går jeg da ud fra jf. ovennævnte forbehold) og i mindre grad Lone Hørslev viste tidligere på aftenen, men Zeuthens vokal lukkede simpelthen noget af den melodiske luft ud af de ellers velkomponerede sange, fordi den fyldte så meget. Jeg foretrækker til enhver tid bandets fine musikere i andre konstellationer og Zeuthen i bogform – også selvom Lyd+Litteratur jo handlede om netop at bringe de to kunstarter sammen.

Dét lykkedes med De Efterladte, Eggs Laid By Tigers og Mouritz Hørslev, men i knap så udstrakt grad med Skammens Vogn. Men tre ud af fire er jo heller ikke dårligt på en alt i alt vellykket festival, der har fokus på et interessant kunstnerisk krydsfelt. Vi ses næste år!