Shaka Loveless: Train, Aarhus (turnéstart)

Shaka Loveless, Train, Aarhus (turnéstart)

Anmeldt af Ida Friis-Hansen | GAFFA

Der blev skreget i salen, da de første strofer fra den 29-årige eks-aarhusianer lød, mens han stadig var skjult for publikums blikke. Begejstringen i salen var ikke til at tage fejl af, og Shaka Loveless kom den fra begyndelsen glædeligt i møde med hittet "Dengang du græd" fra hans nyeste album Det vi sku' miste. Med hænderne i luften og et stort smil plastret hen over ansigtet var der skruet op for charmen hos reggae-sangeren, og det virkede efter hensigten. Aftenens publikum stemte i med både stemmer og hænder fra første tone.

Koncerten denne aften var startskuddet til en turné rundt i Danmarks fire største byer, der følger i slipstrømmen på Shaka Loveless' seneste udgivelse fra begyndelsen af februar. Den blev meget passende indledt i den tidligere hjemby Aarhus; et forhold både Loveless og publikum virkede særdeles tilfredse med.

De fleste numre på aftenens sætliste var naturligvis hentet fra Det vi sku' miste, med kun et par enkelte afstikkere til debutalbummet Shaka Loveless fra 2012. Det var naturligvis monsterhittet "Tomgang", men også den optimistiske "Kommer over det". Herudover var hele aftenens program nyt materiale, men det fungerede både for publikum og den dansende reggae-eks-aarhusianer. Under de store hits som "2 mod verden", "Ikke mere tid" og selvfølgelig "Tomgang" kunne ingen tilstedeværende få armene ned af begejstring, og slet ikke Shaka Loveless selv, der flere gange måtte fortælle, hvor rørende og fantastisk han syntes, aftenen var.

Og det var helt tydeligt, at Shaka Loveless befandt sig som en fisk i vandet på scenen, og med et stabilt backingband fungerede langt de fleste dele af koncerten upåklageligt. En enkelt misser denne aften var albummets titelnummer, "Det vi sku' miste", der med et godt nøk ned i tempo ikke rigtig fik fat i hverken publikum eller Shaka Loveless selv. Det var stort set koncertens eneste tidspunkt, hvor salen blev urolig, og sangeren virkede famlende. Resten af numrene var uptempo og festlige med masser af lilletromme og taktfaste akkorder fra de to keyboardspillere.

Fremragende forestilling uden musikalske mirakler

Det var ikke musikalske mirakler, man var vidne til, og det var også ganske få overraskelser, der kom fra scenen. Hele vejen igennem var bandet velspillende, men variation og de små finesser var noget, man må tænke sig til. Eller bare glemme, for efter publikums reaktion at dømme var der intet at udsætte på oplevelsen. Shaka Loveless var en energibombe, der tilstedeværende og konsekvent sang igennem, som om han inderligt mente hvert et ord. Han er en utrolig overbevisende livekunstner, der med sin pågåenhed og energi får én til at glemme, hvordan musikken kan blive lidt ensformig.

Koncertens planlagte sætliste varede en lille time, hvorefter Shaka Loveless tog en overraskelse med sig ind til det første ekstranummer, en reggaeversion af Skousen & Ingemanns "Herfra hvor vi står". Pludselig stod Peter Sommer på scenen og fik publikum til at synge med. De to herrer har indspillet nummeret sammen, og selvom tempoet også faldt her, var der ingen slinger i valsen. Som punktum spillede Shaka Loveless til allersidst "Dans din idiot", der med indlagte tromme- og guitarsoloer gav Train et ordentlig brag at gå videre ud i nattelivet på.

Shaka Loveless med band er skarpest, når der kan hoppes rundt på scenen og taktfast bankes i keyboardet. Sangene kan være svære at skelne fra hinanden, og det kan gøre den musikalske oplevelse lidt monoton, men som live-kunstner fungerer den glade aarhusianer bare virkelig godt. Uden lir og dikkedarer, men med bunker af energi og hænder, der skal i luften.

Opvarmning: Danni Toma og L.I.G.A.

Shaka Loveless havde på miniturnéen valgt at tage rapperen Danni Toma og den danske trio L.I.G.A., der er klar med debutalbummet 31. marts, med som opvarmning. Danni Toma gav et ganske kort, men veloplagt sæt med dj og backuprapper og gjorde sit til at banke stemningen i vejret – og udtrykte stor begejstring for at være på scenen.

Med den originale kombination af to mandlige forsangere og en kvindelig trommeslager blev der med L.I.G.A. givet fuld gas fra scenen, med de to herrer som dansende frontfigurer og en meget intens trommeslager. Trioen spillede seks numre og kørte hele vejen i højt gear i en genre, der lægger sig mellem simpel kærlighedspop og storladen showrock, men alligevel rammer rigtigt. Publikum blev begejstrede under de to radiosingler "Den første gang jeg så dig" og "Skylder dig ikk' noget". Sidstnævnte afsluttede den halve times opvarmning med en eksplosion i trommer og fællessang, og der fik vi i hvert fald varmen.