Frank Ziyanak: Familie før Musik før Penge

Frank Ziyanak
Familie før Musik før Penge

Album / Target Records
Udgivelse D. 14.04.2014
Rune Schlosser

Det er ved at være nogle år siden, at vi så noget til Frank Ziyanak på den danske scene, hvor han nu netop har udgivet sin første soloplade på dansk, Familie Før Musik Før Penge. Frank Ziyanak er tidligere kendt fra garagegruppen Death to Frank Ziyanak, electro-duoen The Wong Boys, det skæve makkerpar Gezus Crystler m.fl. Dette er dog første gang, Ziyanak kaster sig ud på modersmålet.

Familie Før Musik Før Penge er bestemt et nyt univers for Frank Ziyanak, mens der stadig er noget af det minimalistiske, vi kender fra tidligere eskapader over udtrykket. Det er lette popmelodier, der er klædt i meget enkle synth-figurer, tørre beats og Frank Ziyanaks berettende vokal om livet. Æstetikken i lyden fremstår både kitschet og naiv, men også med eftertænksomhed.

Den umiddelbare tilgang til musikken fremstår som en spøjs kontrast til noget af den alvor, teksterne rummer. Det giver naturligvis plads, men de nærmest kitschede passager tager desværre i flere numre fokus fra, hvad det egentlig handler om. Den sporadiske brug af guitar fungerer udmærket og er yderst velproduceret, men bliver ofte brugt som en afrundende instrument, hvor en smule afveksling kunne have pyntet. Også når der bliver søgt lidt for meget efter rim, som på Gå Som En Mand: "dem, jeg ikke kunne li', syntes, jeg var en dum ski'". Et nummer, der ellers også rummer et af pladens stærkeste momenter rent lydmæssigt.

Frank Var Her (Danmark) rammer også noget af det stærkeste på pladen, hvor start 90'er techno-lyde er blandet sammen med klaver og måske også noget af den mest moderne lyd, der umiddelbart er at finde på Familie Før Musik… Frank Ziyanak har så sandelig noget på hjerte, men rent lydmæssigt bliver det af og til lidt for ensidigt til rigtigt at toppe.