Nina Persson : NorthSide, P6 Beat-scenen

Nina Persson , NorthSide, P6 Beat-scenen

Nina Persson blev verdenskendt, da hun kørte mod afgrunden i bedste "Thelma & Louise"-stil i musikvideoen til "My Favourite Game" tilbage i 1998. Mange år er gået, og lørdag aften stod den smukke sangerinde som soloartist på Northside Festivals P6 Beat Stage.

En anderledes Persson

Debutalbummet som soloartist (i eget navn), "Animal Heart", udkom i januar i år. Efter en del års stilhed siden The Cardigans- og A Camp-dagene lærer vi nu en anden Nina Persson at kende. Det er en moden kvinde, der ikke er bange for at fortælle om de inderste følelser, og som både leger med soul, rock og sigøjner-musik sammen med den raspende pop, vi kender hende for.

Iført sorte, glimtende gevandter og en lille, sort fugl på hovedet kommer Persson på scenen halv ti lørdag aften. Stemningen er god, og koncertens hovedperson er glad for at være i Aarhus, om end en smule nervøs. En del fagter til lydmanden om mere/mindre monitor og lidt opstartsvanskeligheder gør, at Persson ikke kommer videre godt fra start med numrene "Burning Bridges For Fuel" og "Clip Your Wings". Bedre blive lyden på det nye albums titelnummer.

Sødme og modenhed

"Forgot To Tell You" viser en dybde, der gør Nina Persson godt. Hun er en fin historiefortæller, der ikke er bange for at åbne for hjertets længsler, glæder og sorger. Hun har en sødme blandet med en modenhed, og man står som publikum og tænker, at hun som artist har haft brug for at lave det her album, og der har været nogle ting, hun skulle formidle ud gennem sin musik. Livmoderhalskræft og at flytte til Harlem i New York kunne være noget af det, der har rykket noget i sangerinden, kan man gisne om.

Nina Perssons (andet) soloprojekt A Camp bliver også repræsenteret denne aften. "Love Has Left The Room" har store armbevægelser (bogstaveligt talt), hvor der kan associeres til en ung Eva Perón på balkonen i Buenos Aires. En af de bedre numre, og et meget insisterende et af slagsen.

Også nummeret "This Is Heavy Metal" leder tankerne hen på melankolske sangerinder som Edith Piaf, og "Dreaming Of Houses" er helt hjerteskærende, blandt andet på grund af inderligheden i sætningen "baby, why did you leave me?".

A Camps hit "I Can Buy You" får også plads på sætlisten, til glæde for publikum, og ligeså med coverversionen af Daniel Johnstons "Walking The Cow". Den nærmest sigøjner-inspirerede "Food For The Beast" er et dansabelt popnummer, og der sluttes af med David Bowies "Boys Keep Swinging", hvilket også er opløftende, med dets rockguitar. Efter lidt under en times koncert med 13 numre på bagen forlader Nina Persson igen scenen. En behagelig koncertoplevelse, hvor det var interessant at se sangerindens både personlige og artistiske udvikling.