Sabaton: Store Vega, København

Sabaton, Store Vega, København

Sabaton: Store Vega, København

Anmeldt af Christian Weigel | GAFFA

Tirsdag aften startede Sabatons "Heroes on Tour" i Europa, og det gik ikke stille for sig Hele to opvarmningsbands leverede henholdsvis folkesange tilsat metal fra Nordatlanten i kraft af Týr fra Færøerne samt fuldmands-metalpolka fra Finland i kraft af Korpiklaani. Begge klarede sig ganske pænt og fik da også det fyldte Store Vega med på polkaløjerne. Korpiklaani fik endda lov at spille et ekstranummer.

Der var dog ingen tvivl om, hvem publikum var kommet for at se. Mægtige Sabaton indtog scenen lidt over ti og spillede i den grad op til fest i de næste 90 minutter. Sjældent har jeg set et så entusiastisk publikum. Gulvet gyngede stort non-stop under en koncert, hvor der ud over at være fart og tempo også var en pæn portion humor. Sabaton var helt i hopla og der var spilleglæde over hele linjen. Bandets nyeste medlem, trommeslager Hannes Van Dahl falder fint ind sammen med de øvrige og skal fremhæves for sin indsats. Han var i den grad på arbejde under en koncert, hvor der ikke var meget hyggespil.

Man må tage hatten af for frontmand Joakim Bróden, der i den grad udviser nærvær og publikumskontakt. Når det samtidig leveres med humor og ydmyghed, kan det ikke gå galt. Salen grinede højlydt op til flere gange, og det så da også ud til, at vores svenske brødre hyggede sig max … og så på en tirsdag, som Joakim Bróden fik sagt et par gange undervejs i en koncert, der på intet tidspunkt mistede momentum.

"Ghost Division" startede festen i højt gear og gled over i "To Hell And Back" fra den seneste udgivelse "Heroes" fra 2014. Det swingede som ind i helvede, selvom man måtte trække på smilebåndet over den nærmest melodi grad prix-agtige fløjte, der er kendetegnene for dette nummer.

Tre Sabaton-klassikere på stribe fulgte, før Joakim lagde lidt demokrati ind. Publikum skulle vælge mellem "Smoking Snakes" og "Soldier of 3 Armies" fra "Heroes". Publikum brølede, der var ingen tvivl om resultatet, og "Soldier of 3 Armies" blev et af aftenens højdepunkter i min optik.

"The Art of War" var tungt, pompøst og sad lige i skabet. Den nærmest militaristiske marchagtige stil kaldte på næver i vejret, og der var da heller ikke mange, der ikke rent instinktivt fulgte trop.

Vi fik den mesterlige "7734", der er et godt eksempel på, hvor effektivt det kan gøres uden de store armbevægelser. Dette nummer flyder utroligt godt, og det stramme rytmeguitar-riff, der lægger bunden, er heavy, når heavy er bedst.

Joakim Bróden tog guitaren frem, der blev joket lidt, og vi fik lidt guitarlir samt introen til "Smoke on the Water", som Joakim med et smil på læben beskyldte Ritchie Blackmore for at have hugget fra ham. "Resist and Bite" skar igennem det i øvrigt flotte og klare lydbillede. Et fedt nummer med en karakteristisk guitarintro, der leder tankerne hen på "Thunderstruck" med AC/DC. Et riff, der sidder fast første gang.

Første ekstranummer var "Night Witches". Der var smæk på dette åbningsnummer fra "Heroes", og jeg må indrømme, at jeg var imponeret over, hvor legende let det så ud. På pladen er der virkelig power på, og Sabaton formåede faktisk også at skabe intensitet i dette nummer live. Sabaton skal i øvrigt fremhæves for ikke at medtage ligegyldige passager og fyld. De overvejende korte numre spilles stramt og effektivt og slutter bum, færdig. Ikke noget med lange afslutninger og unødvendigt lir. Sabaton har overskud og får det hele til at virke medrivende og festligt. Det kunne mange andre heavy bands lære noget af.

Hen imod afslutningen blev Sabaton nød til at ændre sætlisten, da publikum insisterede på at få "Swedish Pagans". Festen nåede max højden, og der blev skrålet imponerende højt i betragtning af, at det nu var sidst på aftenen. Det var en fest, det var sjovt, og der var en udpræget fællesskabsfølelse i Store Vega denne aften.

Slaget blev vundet. Vi kom til helvede, men kom sikkert tilbage igen med et brag af en metalkoncert. Hvem siger, at metal behøver at være grumt og ondt? Jeg blev underholdt i den grad og kan kun vente på, at Sabaton kommer tilbage til et nyt metalslag. Mon ikke Copenhell skulle overveje at indbyde disse metalkrigere til et sommerslag i 2015. Sådan!