Tove Lo: Store Vega, København

Tove Lo, Store Vega, København

Tove Lo: Store Vega, København

Anmeldt af Sara Elisabeth Nedergaard | GAFFA

Det er over et år siden, at den 27-årige svenske hitmager Tove Lo væltede ind på den amerikanske Billboardlistes top tre med hittet "Habits", men begejstringen for kvinden, der gik fra at synge i grungeband og være sangskriver for Icona Pop til nuværende popprinsesse, er stadig stor. Mangt en midt-i-tyverne-venindeflok har skrålet med på erkendelser som at spise aftensmad i badekarret, tage på sexklub og tage en masse stoffer for at glemme eksen. I aften var ingen undtagelse.

Overproduceret

Koncerten med Tove Lo, der bærer det borgerlige navn Ebba Tove Elsa Nilsson, starter ud med en lang monolog fra en mørk, tom scene. Det er noget med "drugs, dancing, sweating" og "dark, deep, dirty", og stemmer fint overens med Tove Los image som popsangerinde med en dyster, lidt dirty side. Måske lige nok "50 Shades of Grey" til min smag, men det er ikke det, der skal skille os ad.

Første nummer er også åbningsnummeret på Tove Los debutalbum "Queen of the Clouds", der udkom i september sidste år. Iført mavebluse, lavtaljede busker og skødesløse krøller danser og synger hun som forventet, og lidt koreograferet dans bliver det også til.

"Not On Drugs", der først florerede på ep'en "Truth Serum", gør det klart, at denne koncert er lige så produceret som debutalbummet. Lo styrer slagets gang med et par fodpedaler, der kontrollerer rumklang og ekko. Lidt backtracking bliver det også til undervejs, jeg skal dog ikke gøre mig klog på om det er Lo selv eller dj/synth/key-mesteren bag hende, der står for det. En gennemgående okay vokal, hvor sangene kræver en bred spændvidde, får mig dog også til at spekulere over, om der mon bliver gjort brug af AutoTune?

Ikke så dyster hitmager igen

"Over" viser Tove Lo fra en af hendes bedste sider: Som den svenske hitmager, hun er. (Indsæt her afsnit om ABBA, Robyn og Ace of Base, de kan deres kram. Videre i teksten). Vokalmæssigt gaber hun måske over lidt for meget, men musikken er dansabel, og teksten kan enhver 20-something relatere til.

"Love Ballad" starter ud med "chop off my hands, chop off my feet" og er nok en af grundene til, at Tove Lo har fået et ry for at være klassens dystre pige. Men altså, så er det heller ikke vildere, når calypsorytmer bliver integreret, og de unge piger foran mig får deres danser på med vandflasker i hånden.

"Thousand Miles" er et fint bud på næste radiosingle fra Tove Lo – pophit lavet efter den klassiske opskrift med vers, fængende omkvæd, en fin bro og lidt til hjertet såvel som dansebenene. "This Time Around" er nok aftenens højdepunkt, med lidt mere inderlighed, og hvor der er skruet en smule ned for bas og de to trommesæt, og lidt mere op for lidt subtile, super lækre firser-keys. Mere af den slags.

Hvasåder Eurovision?

Man fucker ikke med Bowie. Og sådan er det. Det har Tove Lo skidt højt og helligt på, da hendes samarbejde med den unge, svenske dj Alesso, "Heroes" maltrakterer det 38 år gamle hit til ukendelighed, og kun Eurovision værdigt. "Like Em Young" gør det ikke bedre, når Lo transformerer sig selv fra sexet poppige til kikset eurotrash med referencer til Lady Gagas første album. Virkelig ringe. "Talking Body", der p.t. er i rotation på P3, retter en smule op på skaderne, men Los pludselige trang til at tage på sig selv og nærmest vise bryster på scenen klæder hende altså ikke.

"Habits" kommer som første ekstranummer og retter op, hvor skaden er sket. Mest fordi det bare er et pissegodt popnummer med en sjov tekst. Aftenens sidste nummer, "Timebomb", minder om en (mere) poppet Maria Mena, og det er også fint nok. Men for pokker, hvor kunne vi godt have undværet "Heroes" og "Like Em Young". Så havde Tove Lo måske sneget sig op på fire stjerner.

Debutalbummet er opdelt i tre faser: Sex, kærlighed og smerte. Og det er netop disse tre tematikker, Tove Lo udelukkende beskæftiger sig med. Havde vi fået hit på hit, havde jeg snildt taget mig til takke med det og ikke behøvet mere. Men når vi ender på lige dele hits, lunkne sange og Eurovision-værdige ditto, ender vi på middelkarakter denne aften på Store Vega.