Asbjørn: Spot Festival, Radar, Aarhus

Asbjørn, Spot Festival, Radar, Aarhus

Asbjørn: Spot Festival, Radar, Aarhus

Tilbage i 2011 optrådte den dengang kun 18-årige aarhusianer Asbjørn Toftdahl for første gang på Spot, dengang under navnet Asbjørn & The Strange Ears. Siden er det gået forholdsvis hurtigt for ham – Asbjørn & The Strange Ears har skiftet navn til, ja, Asbjørn, han spillede på Spot igen i 2012, har udgivet to album, "Sunken Ships" i 2012 og "Pseudo Visions" for ganske nylig – indvarslet af hele otte singler – er flyttet til Berlin og har givet masser af koncerter, ikke mindst i Tyskland, og nu var han så tilbage på Spot. Og nåja, så har han også fået affarvet håret undervejs, men det er dog en mindre detalje.

Konferencieren præsenterede Asbjørn som en mand, der ville genopfinde popmusikken. Han medbragte to musikere, Aske Bode (Bodebrixen med flere) og Anders Bach Pedersen (Ice Cream Cathedral) på henholdsvis keyboard og elektroniske trommer, og trioen gav en fin koncert med fokus på det nye album, der byder på melodisk og forholdsvis hårdtpumpet elektronisk popmusik, der lige fik lidt ekstra power live.

Asbjørn var en sikker solist i front med sin lyse og klare stemme, som af og til blev kørt igennem en vocoder, men heldigvis ikke den ellers næsten pop-allestedsnærværende AutoTune. Med sin konstante, heftige, uskolede dans bag mikrofonen udstrålede han en smittende begejstring og engagement, og med iørefaldende, dansevenlige og velskrevne sange som "Dark Child", "Scandinavian Love" og "Skywalker" med mange spændende musikalske lag havde publikum ingen grund til at kede sig.

Efter tre numre fra det nye album, et remix og en nyudgivet sang sluttede Asbjørn af med tre sange fra sit første album. Her blev stemningen en anelse mere lavmælt og eftertænksom, og det klædte Asbjørn med lidt variation fra det hyperenergiske i-dit-fjæs-poppede, som kendetegnede de nye sange. Popmusikken blev ikke helt genopfundet, men dog præsenteret på kreativ og fantasifuld vis, og Asbjørn har stadig masser af talent og potentiale.

Asbjørn kan opleves følgende steder i den kommende tid:

Torsdag den 7. maj: Vejle, Ungehuset Værket

Fredag den 8. maj: Fredericia, Det Bruunske Pakhus