x
Death Cab For Cutie: NorthSide Festival, Blue Stage

Death Cab For Cutie, NorthSide Festival, Blue Stage

Death Cab For Cutie: NorthSide Festival, Blue Stage

Anmeldt af Kristoffer Veirum | GAFFA

(Arkivfoto)

Death Cab For Cutie var som en varm bølge, der i et langstrakt brus skyllede ind over et eftermiddagsdovent publikum, som de stod og slangede sig under en vægtig dansk sommersol.

De fem amerikanere lagde ud med en intens "I Will Possess Your Heart". Det hypnotiserende basriff lagde bund til blide guitarskyl, hvor medlemmerne roligt dyrkede lyden og skabte en blød, men fugtig atmosfære; en veludført optakt til en solid koncert.

Det er kombinationen af en brændende udelængsel og samtidig behovet for at opnå større samhørighed, en slags skub-væk-og-træk-ind-virkning, der tematisk ligger til grund for mange af bandets indie-hymner. Og følelserne var da også blottede i Ben Gibbards stemme, som han førte an.

Hans vokal må være inkarnationen af slut-90'ernes amerikanske indie. Live lyder den egentlig lidt som Brian Moleko fra Placebo – der også optræder på årets NorthSide – nasal skrøbelighed. Det betød desværre også, at den til tider druknede i lydbilledet, hvor særlig et markant klik på stortrommen gjorde sig gældende.

Jason McGerrs trommer er på scenen drivkraften i Death Cab For Cutie. På samme måde som The Nationals indadvendte sange får en brutal slagside i trommeslager Bryan Devendorfs hårdtslående stil, løftede McGerrs kraftige, men kontrollerede spil på mange måder musikken.

Det var til tider lidt som at beskue gravstensansigter mejslet i hud og skind – særlig bassist Nick Harmer havde koncerten igennem et alvorligt ansigtsudtryk. Det var altså ikke kun for sjov, at solen skinnede denne fredag over Ådalen.

"Crooked Teeth" fra hitalbummet "Plans" fik stedsvis publikum til at synge med på det fængende omkvæd, og det var da også muligt at iagttage NorthSides altid stillige talsmand John Fogde stå med øresnegl og nikke med.

I modsætning til andre bands fra deres hjemby, Seattle, er det ikke den selvmordstruede melankoli, der dominerer i Death Cab For Cutie, den er mere resigneret, mere håbefuld – lyset stråler ind gennem revnerne. Det blev slået fast som vi bevægede os op imod midten af sætlisten, hvor der var plads til både indierock og stille skuen indad.

Singlen "Black Sun" fra det aktuelle udspil "Kintsugi" blev leveret i en perfekt udgave, hvor særlig åbningslinjen "There is whisky in the water" gav kuldegysninger.

I "You're A Tourist" spillede hele tre guitarer det frække riff. Lyden var overvældende og tung som varmens mur, men afslørede også, at publikum måske ikke helt var der endnu. Klart, vi er kun på førstedagen, og folk skal lige med, men det virkede langt hen ad vejen som om, at publikum var koblet lidt af. De mere iagttog med nysgerrighed end sprang på amerikanernes følelses-trip. Måske alle bare ikke var så bekendte med bandet?

Det skal dog siges, at det lykkedes Death Cab For Cutie at trække publikum så meget op, de kunne gennem en flot håndværksmæssig præstation. Næstsidste nummer, "Soul Meets Body", blev af Gibbard dedikeret til en række friske fyre på forreste række. "This one is for these guys up here. I'm really groovin' on these guys". Det var til gengæld også et nummer, som alle tilsyneladende kendte, og den genkendelsens glæde blev en art forløsning.

Det blev dog lidt dulmet af, at ingen havde lyst til at synge med på sangens vokalhook, hvor bandet ellers forventningsfuldt trak sig væk fra mikrofonerne og kiggede ud på publikum. Det kunne ellers være blevet et solrigt kollektivt minde, men blev i stedet en modsigelse af teksten: "A melody soaring through the atmosphere."

Death Cab For Cutie lukkede med en stort voksende "Transatlanticism", hvor alle sejl blev sat ind på at opbygge et stort klimaks. Her tog intensiteten for alvor til, og det blev da også belønnet med kæmpe bifald, da bandet takkede af, mens instrumenterne ringede ud.

Det var en god debut på NorthSide. Sjælen mødte ikke helt kroppen. Men den ville gerne ind og helt ned i tæerne, ud i fingerspidserne, snurrende.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA