Little Dragon: NorthSide, P6 Beat Stage

Little Dragon, NorthSide, P6 Beat Stage

Little Dragon: NorthSide, P6 Beat Stage

Anmeldt af Kristian Pedersen | GAFFA

Den der med, at musikken måske er mere egnet efter mørkets frembrud (og gerne i et lukket telt), er altid sådan lidt trættende i et tætpakket festivalprogram. Så vi konstaterer bare, at de svenske elektropoppere denne fredag på NorthSide var placeret på festivalens mindste scene præcis klokken 19 og stadig med den smukke sommersol bagende fra oven.

Og skal der renses ud i det negative først, så blev den cirka tre kvarter lange koncert aldrig den sammenhængende og konstant opadgående oplevelse, man altid drømmer om. Højdepunkterne var der, og festen dukkede op fra tid til anden, men overordnet set savnede jeg fremdrift og sammenhæng i sættet og mellem de enkelte numre.

Efter en hakkende start, med lidt teknisk knas, kommer der ellers hurtigt gang i festen med "My Step", hvor den lille, karakteristiske frontkvinde, svensk/japanske Yukimi Nagano succesfuldt dikterer hænder i vejret og gang i fødderne. Lyden domineres af et letgenkendeligt og hurtigt fængende keyboardbeat, mens Nagano slowmover sig fra side til side i spraglet jakke og bag store, sorte solbriller. Bandet virker spillelystne og springer undervejs rundt mellem hinandens instrumenter - keyboard, trommer, synthesizer og af og til bas.

Men det svenske firkløver får ikke for alvor videreredet den succesbølge af svedig sommerfest, de hurtigt får banket op. I for høj grad kommer numrene til at stå enkeltvis med små perler imellem, men også med tomme huller, hvor end ikke Yukimi Naganos charmerende moves slår til og kækt hookende synth-strejf slår til. Særligt Håkon Wirenstrand bag keyboardet var ellers i hopla og fik især fat i publikum, når de mere elektrobårede numre overtog fra det soulede og mere stille. Men den snart 10 år lange rutine som band blev sjældent forløst til fulde.

"Summer Tears" gav for alvor plads til dominerende vokal og viste, at Yukimi Nagano i front synger rigtig flot, og ingen fremmødte kunne stå stille til det catchy "Ritual Union", der er titelnummer fra bandets 2011-udgivelse. Den hårdtpumpende outro i "Only 1" fik et i forvejen svedigt publikum til at snappe efter vejret og forlade festen med smil på læben, og så var svenskerne vel i mål, om end niveauet bølgede undervejs.