Djämes Braun: Smukfest, P3 Teltet

Djämes Braun, Smukfest, P3 Teltet

Djämes Braun: Smukfest, P3 Teltet

Anmeldt af Michael Dyhrborg | GAFFA

Bandet, der bestod af trommer, bas og guitar, indledte koncerten med en instrumentalintro, og kort efter sprang Kenno og Pilfinger på scenen til de velkendte toner fra sangen "Traktor."

Der var højt humør og feststemning under teltdugen, og reggaeduoen formåede at holde smilet fremme under hele koncerten.

Efter det første nummer mindedes Pilfinger gruppens premierekoncert på Smukfest, som de spillede efter at have vundet talentkonkurrencen KarriereKanonen for tre år siden. Derefter buldrede "Nethinden" fra højtaleren med linjer som "Jeg kan være din Anders And – Så kan du være min Minnie Mouse." De passer godt til gruppen, som har noget tegneserieidyl og verden-er-sgu-i-farver over sig. Sangen indeholder også ordet "TV2-sender," men det blev behændigt skiftet ud med en Skanderborg-ditto.

"Kom Og Giv Mig Alle Dine Penge," var et mantra, som alle var enige om at synge med på, og her var der herlig, fedtet, femstrenget bas, der blev smurt på i tykke lag.

Makkerparret klæder hinanden på scenen, og selv om de flere gange takkede ydmygt for den store hyldest, de modtog fra publikum, forvaltede de den også som folk, der har fortjent den.

Da vi var godt i gang, spillede de sangen "Barn Igen," som blev indledt siddende og med akustisk guitar. På skift spurgte Kenno og Pilfinger hinanden: "Kommer du ikke ud og leger," hvilket de selvfølgelig begge gjorde. Hvorfor i alverden stoppe, når man har det skægt?

Da det blev tid til, at publikum skulle råbe noget åndssvagt i "Duft Af Bacone", viste Djämes Braun sig også at have sjovhatten på. Det var ikke kun, "når jeg siger Djämes, siger du Braun." Nej, vi skulle lære hinanden at kende. Så på opfordring blev vi alle bedt om at skråle vores navn. Og derefter vores telefonnummer. Og stjernetegn. Det illustrerede atter engang, at duoen var kommet for at underholde.

Gruppen er blandt dem, der er blevet bedt om at lave en coverversion af en sang, de kan lide til P3. Djämes Braun havde valgt "Uden Forsvar" af Marie Key, og sangen blev denne aften rullet i kokosmælk og stegt over blussende reggaeild.

"I har 3 minutter og 30 sekunder til at finde en kæreste." Det var indledningsordene til "Farlig Tiger," der også havde en guitarsolo i leveringen. Trommeslageren havde været en tur i omklædningsrummet inden "Inficeret" og vendte tilbage til scenen i et muskuløst Robin-kostume, som han beholdt på resten af koncerten. "Inficeret" havde i øvrigt et af aftenens flotteste arrangementer.

"Dumt På Dig" blev kørt sammen med "Ejer Det." Det var et tungt og ondskabsfuldt beat, der blafrede i teltdugen, og da Specktors stormede scenen, var det slut med uskyldighederne i Skanderborg. Gæstestjernerne stjal fuldstændigt showet i de få minutter, de var med. "Nogen gange bliver jeg lidt bange for dem," som Pilfinger sagde, da han igen var alene med Kenno.

Aftenen blev lukket ned storhittet "Fugle" og aftenens sidste opfordring: "Sig Fugle." "Sig Fuglekigger." "Sig Skanderborg." "Sig Djämes Braun." Og det var præcis, hvad alle gjorde.