Beirut
No No No

Beirut: No No No

Album / 4AD
Udgivelse D. 11.09.2015
Pelle Sonne Lohmann

Amerikanske Zach Condon betog i 2006-2007 alt og alle med sin rigt orkestrerede, ambitiøst komponerede og ikke mindst stærkt iørefaldende opdatering af alverdens eksotisk folkemusik, som han i netop de år frydefuldt forevigede på mesterværket The Gulag Orkestar og nær-mesterværket The Flying Club Cup. Siden har han aldrig helt genfundet formen fra dengang – et mindre overbevisende album og en ligeledes knap så uundværlig dobbelt-ep blev det til, inden Condon med band helligede sig landevejene; selv samme landeveje, der sled på hovedpersonen, som ikke bare måtte gennemgå en skilsmisse, men også lade sig indlægge med en stress-relateret udmattelse.

Nu er vidunderknægten tilbage, og det skal vi værdsætte, for han ér et usædvanlig talent og en stemme så stor og melankolsk. Det er dog ikke på No No No, at han helt formår at matche karrierens indledende bedrifter, selv om albummet bestemt nyder godt af sin pulserende energi og entusiasme, der står som et tydeligt vidnesbyrd om Condon og hele bandets glæde ved at være tilbage på sporet. Indspillet over blot to uger i New York er det en spontan og opløftende sag, der samtidig fremstår imponerende målrettet og klar i spyttet – værket tæller dog også blot ni numre fordelt over 28 minutter. Udtrykket er Beiruts mest nedbarberede nogensinde – ser man bort fra det smukt hvirvlende titelnummer, byder No No No kun på ganske beskedne doser blæsere og strygere, som simpelthen har måttet lade livet til fordel for en helt gængs rock-instrumentering med særligt fokus på et pågående klaver.