Kesi og Lord Siva: Atlas, Aarhus

Kesi og Lord Siva, Atlas, Aarhus

Kesi og Lord Siva: Atlas, Aarhus

Det var ikke blot den officielle åbningsdag i Aarhus Festuge, som Kesi havde fornøjelsen af at skyde i gang fredag aften. Det var også debuten på hans første Danmarksturné, som udspringer i kølvandet på udgivelsen af sommerens album "Barn af byen", der blev taget. Første stop på turnéen var smilets by på Atlas. Her var mange glade ansigter at spotte blandt en ung crowd, hvor hovedparten var af hunkøn. Det dunkle rum var langtfra fyldt op, men alligevel var der fest og glade dage blandt det fremmødte publikum, såvel som på scenen, da en veloplagt og energisk Kesi gik på scenen oplyst i varme kulørte spotlights. Kesi fik bevist, at det er uden betydning, at man er en vaskeægte Nørrebro-dreng, når man har et ustoppeligt drive til at holde en fest kørende og med overbevisende paroler kan berette om, at Aarhus er Danmarks måske dejligste by.

Lord Siva ***

Aftenen startede med en opvarmning af den unge nordjyde Lord Siva, der lagde ud med nummeret "100", der også ligger navn til den succesrige ep, han udgav i foråret 2014. Et nummer, der på mange måder blev repræsentativ for hans performance til aften. Halv-melankolske og sørgmodige toner og sangtekster tilsat r&b'ens langsomme beat i urbane rap-tekster. Fælles for sangene var følelsen af de forsvundne smil, længslen efter nogen og noget og dét at være låst inde i egen krop i et håbløst forsøg på at bryde fri. Refleksive temaer han blandt andet sværmer omkring i radiohittet "Drømme".

Det blev hans optræden på scenen en bevisbyrde på. Lord Siva løb forvildet rundt og tog sig til brystet og hovedet med et fortvivlende blik i øjnene som et dramatisk udtryk for sangenes pointe. Selv stemmen var stor og forenede både rap og sang, og Lord Siva udviste en fortræffelig evne til at gå op i falset, var det somom, at opvarmningen til Kesi blev en anelse for sørgmodig og monoton, hvilket sangenes langsomme, ensformige tempo forstærkede.

Selvom de to artister kan findes på mere eller mindre samme hylde i de musikalske skabe, når man kigger under genren "grime" – en engelsk rapgenre, der har sine rødder i garage, dancehall, drum n'bass og hiphop – så var Lord Siva og Kesi hinandens modstykker til aften – på fysiologi, performance og tempo. Lord Siva var en klejn fyr pakket ind i Adidasjakke over for den lange Kesi, der hurtigt valgte bar overkrop som aftenens uniform.

Kesi ****

23-årige Kesi fik fra begyndelsen af sin performance sat skub til taget. Hiphop-beats i højt tempo og gentagende, legende og rimende omkvæd, der havde aner fra et popunivers, var opskriften på at ruske op i publikum efter Sivas intro. Konkrete og lige til emner, som ungdommen kan nikkende til – at være vildt forelsket, score damer og bruge lidt for mange penge i byen – blev vendt, og det var med fordel sammenholdt med rapperens unge publikum, selvom der ikke tekstligt var meget at hente i Kesis lyriske univers.

Således blev både radiohittene "Dumme penge" og "Ku godt" fyret af, og Kesi havde kontrol over sin bevægelige crowd, der kastede en hånd i vejret og gentog de fangende refræner. Kesi og band sprudlede af energi og glæde, og ustyrlige danse moves flød over scenen. Det var tydeligt, at de nød både hinanden og aftenens publikum, og det virkede selvforstærkende.

Der blev for alvor lagt op til den store fest, da den uundgåelige "Søvnløs" brød løs i rummet, og Kesi lod sig crowdsurfe hen over midten af salens publikum. Stemningen eskalerede, da Kesi i fællesskab med sit publikum bestemte sig for at slutte af på en anderledes – men dog underholdende –måde til et accelereret miks af "Søvnløs" og Be Gees' "Stayin' Alive" – en slutning i lighed med den lykkerus, som Pharell skaber ved hittet "Happy". Så forstår man lidt bedre, hvorfor manden ikke har sovet i et år, når han skaber rammerne for en sådan fest.