Brett Morgen
Cobain: Montage of Heck

Brett Morgen: Cobain: Montage of Heck

DVD / Universal Music
Udgivelse D. 31.08.2015
Espen Strunk

Det lader til at være sæson for stærke rockumentarfilm om afdøde stjerner: Først sidste års eminente "Tusen Bitar" om Afzelius, og nu også biograffilm om Amy Winehouse og Kurt Cobain. Og piger og drenge, tag det fra en, som tilbragte sine teenageår omgivet af inkarnerede Nirvanafans (og som husker chokket ved Cobains selvmord i '94), og som tilmed har set urimeligt mange rockfilm: Montage of Heck er fulstændig formidabel.

Med sin velkomponerede cocktail af righoldigt arkivmateriale - fra tidlig barndom til tragisk deroute – animerede klip baseret på Cobains efterladte tegninger og endelig interviews med centrale kilder, står Montage of Heck som et uafrysteligt stærkt og vedkommende dokument – som rent faktisk giver seeren en fornemmelse af at komme tættere på hovedpersonen, end langt de fleste (rock)dokumentarer formår.

Det er en triumf for instruktør Brett Morgen, som tidligere har givet os Stones-filmen Crossfire Hurricane (2012) og da også interviewes her i dvd-udgavens ekstramateriale. Skal man partout finde nej-hatten frem, kan man anføre, at der er noget utilfredsstillende over den lidt abrupte slutning, hvor der klippes direkte fra de rystende stærke MTV Unplugged-sessions i Rom til en sort skærm med information om, at Cobain begik selvmord en måned senere og blev 27 år.

Bevares, det er klædeligt sobert, at man ikke svælger i makabre detaljer. Men det går alligevel lidt ud over dramaet, at vi ikke må få at vide, at han skød sig selv med en shotgun eller høre om dagene op til det tragiske klimaks. Dette er dog, trods alt, en mindre invending i forhold til en film, som herfra anbefales stærkt til såvel gamle som nye fans.