Band of Horses er klar til at indtage Tinderbox med nye og gamle sange

Band of Horses er klar til at indtage Tinderbox med nye og gamle sange

Amerikanske Band of Horses er aktuelle med deres femte album, ”Why Are You OK” (læs GAFFAs firstjernede anmeldelse her), deres første studiealbum siden ”Mirage Rock” fra 2012, og torsdag den 23. juni giver de koncert på Tinderbox. Vi har fået en snak med bandets sanger og sangskriver, Ben Bridwell om koncerten og det nye album.

Hej, Ben, er du okay?

– Ja, det er jeg.

Hvorfor er du okay?

– Godt spørgsmål (griner, red.). Det er nok, fordi jeg lige har fået noget god kaffe.

Hvad kan vi forvente af jeres koncert på Tinderbox?

– Band of Horses-sange af alle slags. Mange sange, som folk kender, og lidt fra vores nye album. Sange, der vil gøre folk glade.

I skal spille på Tinderbox-festivalen i Odense, der er kendt ude i verden som Hans Christian Andersens fødeby. Kender du ham?

– Ja, jeg har aldrig mødt ham, hæhæ. Ja, jeg har læst en masse af hans eventyr, blandt andet for mine fire døtre, men jeg blander ham altid sammen med brødrene Grimm. Hvad har han skrevet?

Blandt andet fyrtøjet, som Tinderbox er opkaldt efter.

– Okay, ja, det er jo oplagt.

I har spillet her en del gange. Har du nogle særlige minder fra Danmark?

– Ja, da vi spillede på Roskilde i 2008, det var forrygende. Og så en anden festival, vi har spillet i i Danmark for relativt nyligt, jeg husker ikke navnet (det har nok været NorthSide, 2013, red.).

Ifølge Wikipedia fik Band of Horses deres første europæiske top 40-hit i Danmark med ”No One’s Gonna Love You”, som nåede en 22. plads på hitlisten i 2007. Det overrasker Ben Bridwell.

– Nåda, det vidste jeg ikke. Men vi har altid haft et stort publikum i Skandinavien, større end i USA rent forholdsmæssigt, hvorfor ved jeg ikke. Måske fordi vi ryger og har skæg.

Ben Bridwell fortæller, at det har været lidt vanskeligere for gruppen denne gang at indøve de nye sange, da de er mere sammensatte end numrene fra forgængeren ”Mirage Rock”, hvor det hele blev indspillet live, og der var ingen overdubs og ingen synths. Det er der denne gang.

– På den forrige plade opstillede vi en masse regler for os selv: det hele skulle være indspillet live, der måtte ikke være nogle synthesizere. Denne gang ville vi gøre noget helt andet, og derfor er albummet sammensat af mange små dele.

Har I et ritual, lige før I går på scenen?

– Vi plejer at være meget trætte lige før en koncert, og det ser vi nu som et godt tegn. Men vi plejer at tage et tequila-shot, lige inden vi går på, og så kommer vi i stødet.

Hvad står der på jeres forplejningliste?

– Ikke noget særligt. Nogle af os drikker ikke, og jeg spiser ikke kød og mejeriprodukter, så der skal være noget vegansk til mig.

Hvad hører I i turbussen?

– Alt muligt, vi forsøger alle at introducere hinanden for ny musik. Jeg hører for tiden meget en New Orleans-rapper, der hedder Kevin Gates, han kan også synge og er en god sangskriver. Det er altid interessant, når folk både kan rappe, synge og skrive sange. Jeg er altid på jagt efter ny musik, eller musik, som er ny for mig, og som kan få mig til at gå amok.

 

Barneleg blev til albumtitel

Band of Horses’ nye album har den noget kryptiske titel ”Why Are You OK” (uden efterfølgende spørgsmålstegn), og det er der en ganske særlig grund til, fortæller Ben Bridwell:

– Det var noget, en af mine døtre kom til at skrive, da hun legede med min kones telefon. Jeg syntes, det lød som en god titel, også fonetisk, der er en hel melodi i den titel. Det har der også været i vores andre albumtitler: ”Everything All the Time”, ”Cease to Begin”, ”Infinite Arms”, ”Mirage Rock”. Det passer også godt til det billede, jeg tog, der blev brugt som coverfoto. Et billede af to strandgæster et sted i Sydafrika, taget, mens vi var på turné og havde en fridag. De står vel nærmest og småmediterer, men de ser samtidig dybt triste ud, selvom billedet emmer af sommer og sol, og det var en interessant dobbelthed, syntes jeg.

Tidligere har Ben Bridwell skrevet sine sange på afsides liggende steder i ro og fred, for eksempel i en hytte, men denne gang har han skrevet numrene derhjemme, og det er der en ganske praktisk årsag til.

– Nu, hvor jeg har fået fire døtre, kan jeg efterhånden ikke forlade hjemmet, bortset fra når jeg er på turné, så det gælder om at skrive sange, når der er mulighed for det, når børnene sover eller er i skole. Jeg tror også, man kan høre det på sangene, mange numre handler om hverdagens trummerum som far i en forstad. For eksempel ”Casual Party” om det dobbeltliv, der er i det ene øjeblik at være tiljublet rocksanger og så skulle komme tilbage og vænne sig til det almindelige forstadsliv med børn og forpligtelser.

Hvordan skriver du en sang, kommer teksten eller melodien først, eller de kommer måske samtidig?

– Det starter som regel med lidt melodi på guitar eller keyboard, som jeg så synger noget vrøvletekst til, og teksten vokser så derfra. Musikalsk er jeg inspireret af alt, jeg lytter til, men som sagt er det nye album helt bevidst mindre organisk end forgængeren.

Jason Lytle, sanger og sangskriver i indierockbandet Grandaddy, har produceret albummet, der dog også har bidrag fra producerlegenden Rick Rubin (Slayer, Red Hot Chili Peppers, Johnny Cash og mange flere). Bridwell fortæller:

– Jason er en af mine gamle venner, som jeg også kan tale om de hårdere ting ved kunstnerisk skabelse med. Han er en talentfuld sanger, sangskriver og musiker og en altmuligmand i et studie. Han er fan af Band of Horses, så jeg vidste, at han ville tage sig godt af sangene. Vi indspillede det meste af albummet i Californien i høj sol, og for at få lidt mere mørke ind besluttede vi os også at indspille noget i Woodstock, hvor sneen lå højt. Men vi tog også nogle skiture for ikke at blive alt for indesluttede.

Hvad har Rick Rubin så bidraget med?

– Han havde mere rollen som guide. Jeg spillede ham nogle demoer for at høre, om han syntes, de var gode nok. Og det var afgørende på det tidspunkt.

 

Vokset op med lyse herrestemmer

Sidste år indspillede du coveralbummet ”Sing Into My Mouth” med Iron And Wine alias Sam Beam. Har du kunnet bruge samarbejdet med ham som inspiration til dette album?

– Ja, Sam og jeg er gamle venner. Han er lidt ældre end jeg, så han har lidt været som en storebror for mig, og han har blandt andet hjulpet mig gennem en skriveblokering ved at fortælle mig, at jeg ikke skal tvivle på mine egne sange og ikke tænke på andres meninger.

Du har en karakteristisk lys stemme. Hvor kommer den stemme fra?

– Godt spørgsmål. Jeg begyndte faktisk først at synge for alvor, da jeg var i midten af 20’erne og begyndte at skrive mine egne sange. Det skyldes nok de inspirationskilder, jeg har haft, da jeg voksede op: Neil Young, Built to Spill, Flaming Lips – alle markante lyse mandlige vokaler.

Endnu engang har Band of Horses skiftet pladeselskab, denne gang til Interscope (Eminem, Kendrick Lamar, Lana Del Rey og mange flere) efter først to plader hos Seattle-selskabet Sub Pop (tidlig Nirvana, Beach House, Father John Misty og mange flere) og derpå to på Columbia (Leonard Cohen, Bob Dylan, Bruce Springsteen og mange flere). Bridwell beretter: 

– Kontrakten med Sub Pop var ikke særlig givtig for os, og kontrakten med Columbia var ikke særlig givtig for selskabet. Jeg finansierede denne plade selv, og Rick hjalp os så med at få en ny kontrakt. Det er i øvrigt vigtigt for os, at vi selv ejer rettighederne til masterbåndene, og vi kan så leje dem ud til et selskab. Efter et antal år går ejerskabet så tilbage til os. 

I år er det 10 år siden, Band of Horses udgav deres debutalbum, "Everything All the Time". Hvad synes Bridwell har har været hans største succes gennem de ti år?

– Det må helt klart være at kunne blive ved med at spille musik og leve af det og brødføde en familie. Vi elsker, hvad vi laver, det er den største gave, man kan få, siger Bridwell, der ikke bekymrer sig over, at pladesalget er faldet markant i den samme periode:

– Hvad du taber på et aspekt, vinder du på et andet. Pladesalget falder, men du kan licensere dine sange i reklamer og film og sælge koncertbilletter og merchandise. Det er ikke noget, jeg bekymrer mig om.

Varm op med den nye sang "Whatever, Wherever":

 

 

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA