Spot Festival-leder tilfreds – men undrer sig over manglen på public service-mediedækning

Spot Festival-leder tilfreds – men undrer sig over manglen på public service-mediedækning

Store lokale medier glimrende ved deres fravær

Spot Festival er overstået for i år med mere end 200 koncerter i det indre Aarhus i dagene 9.-13. maj. Et par dage senere har vi fanget festivalleder Gunnar Madsen til en snak om, hvordan han selv synes, festivalen er gået, hvad der kunne have været gjort bedre, og hvad vi kan forvente til næste år.

Gunnar Madsen, hvordan synes du selv, årets festival er gået?

– Den er gået overmåde godt. Der har været en problemfri afvikling af festivalen, ikke mindst omkring publikumslogistik og bandlogistik, og vi har fået mange roser. At man står i kø til nogle koncerter, kan ikke undgås på en festival som Spot, men grundet det gode vejr har det virket til, at folk har taget det pænt.

Hvor mange billetter har I solgt, og hvad siger økonomien?

– Vi kunne jo melde udsolgt af alle billettyper tidligt lørdag aften, hvilket betyder 5000 solgte billetter per dag. Med branchefolk, musikere, frivillige, presse og inviterede har vi i alt været 8000 gæster på festivalen per dag. Vi har endnu ikke overblik over økonomien, men sidste år, hvor vi også havde udsolgt, fik vi 2-300.000 kroner i overskud, og det får vi i hvert fald også i år. Sidste års overskud sørgede for, at vi havde budgetsikkerhed allerede inden årets festival. Det samlede budget for festivalen er i øvrigt otte millioner.

Hvad har været dine personlige højdepunkter på festivalen?

– At Roots&Hybrid-scenen var flyttet fra Ridehuset og ind i Den Rå Hal på Godsbanen, og at Aarhus Volume-scenen var en mere organisk del af området omkring SCC (Scandinavian Congress Center, red.). Og at vi havde fået indrettet siddepladser i SCC. Det gjorde kapaciteten lidt mindre, men det var til gengæld mere hyggeligt.

Hvad har så været dine største skuffelser?

– Jeg har faktisk ikke haft nogen, og det er meget begrænset, hvad vi har fået af klager. Men jeg undrer mig da lidt over, hvordan lokale medier, som modtager offentlig mediestøtte og kalder sig public service-medier, eksempelvis Jyllands-Posten og Aarhus Stiftstidende, har skrevet så lidt om Spot (Jyllands-Posten har skrevet én artikel i 2018, Aarhus Stiftstidende fire, og ingen af medierne har rapporteret eller anmeldt fra festivalen. Til sammenligning har GAFFA, der ikke modtager mediestøtte, skrevet mere end 50 artikler og anmeldelser fra festivalen, red.). Personligt klarer vi os fint uden, for vi havde jo udsolgt, men det er da lidt mærkeligt.

Nu blev det jo forrygende vejr, men hvad ville I egentlig have gjort, hvis det var blevet fire dage med regn, når så stor en del af festivalen foregik udenfor, både ved åen og ved Godsbanen?

– Mod vejret kæmper både guder og vi forgæves. Men hvis vi havde udsigt til regn, ville vi nok tænke i muligheder for at overdække visse udendørs områder, og det vil vi også godt kunne gøre med vores økonomi. Men der ville jo nok komme mere pres på indendørsscenerne.

Risiko for storkonflikt spillede ind

Musikhuset Aarhus spillede en mindre rolle i år, hvor kun to af scenerne, Store Sal og Rytmisk Sal, var i brug, og det er der en helt konkret forklaring på, fortæller Gunnar Madsen: 

Det er jo en kommunal institution, og da vi skulle lægge beredskabsplan omkring påske, var der en vis risiko for, at den ville blive ramt af konflikt. Derfor planlagde vi efter, at vi skulle kunne gennemføre festivalen under en konflikt, og i så fald ville vi kun kunne bruge to sale, og så mente vi, at Store Sal og Rytmisk Sal var dem, der bedst ville give mening. De kommende år bliver det selvsagt ikke noget problem at bruge hele huset igen.

Men Naked-koncerterne plejer jo at være tilløbsstykker, og alligevel blev de holdt i Rytmisk Sal, den mindste af de to sale?

– Ja, men de blev holdt to gange, og vi synes, konceptet kræver et rum, der er forholdsvis intimt, og så passer Store Sal ikke.

Og Saveus var på forhånd udråbt som et trækplaster, med forrygende anmeldelser af hans koncert på Spot i 2016. Skulle han ikke have været placeret på festivalens største scene, SCC, i stedet for i Musikhusets Store Sal?

– Der var tale om et artistønske, som vi valgte at respektere, blandt andet fordi der faktisk kun er plads til 150 personer mere i SCC end i Store Sal, med den indretning vi havde lavet af rummet.

Det var første gang, I i større omfang havde flere koncerter med samme navn forskellige steder på festivalen. Hvorfor er I begyndt på det, og hvordan synes du, det fungerer?

– Vi har faktisk gjort det enkelte gange før, for eksempel i 2013, hvor Den Sorte Skole gav tre koncerter. Det er lidt et eksperiment og noget, vi har gjort dels for at se, hvordan de pågældende navne fungerer på forskellige lokaliteter, dels af hensyn til bands, der rejser langt for at spille bare én koncert, dels af hensyn til publikum, der så får flere chancer for at se de respektive kunstnere. De er noget, vi løbende diskuterer, for det er jo også at gøre lidt forskel på folk, når nogle bands får lov at spille flere koncerter, og andre ikke gør.

25 års jubilæum næste år

Spot Festival havde i år et tæt samarbejde med Magasin i forbindelse med stormagasinet 150 års fødselsdag, som festivalen præsenterede nogle gratiskoncerter sammen med uden for Magasinet. Fødselsdagen var i sagens natur en engangsforestilling, men samarbejdet er ikke nyt, og festivalen er åben for flere af denne type parløb med kommercielle aktører, fortæller Gunnar Madsen.

– Vi har samarbejdet med Magasin i flere år, og det har fungeret rigtig godt. Vi har et tilsvarende samarbejde med DFDS om at præsentere koncerter på deres færger, og vi vil gerne have flere af den type aftaler. Vi har også samarbejdet med nogle mindre butikker i midtbyen, der har præsenteret Spot-kunstnere, og det er også gået fint.

Festivalen flytter lidt frem og tilbage mellem første og anden weekend i maj, hvad er det egentlig, der afgør, hvornår den finder sted? I år lå den jo i Himmelfartsferien, var det en medvirkende faktor?

– Nej, datoerne bliver fastlagt i samarbejde med de partnere, vi har. Det handler egentlig mest om, hvornår der er flest, der kan, og det kan både være en fordel og en ulempe at ligge omkring en helligdag. De unge festivalgæster har fri, men omvendt er der måske nogle branchefolk, der hellere vil holde ferie med familien. Men vi satser på at ligge en af de to første weekender i maj, det har vi gjort de fleste år siden 2002, hvor vi besluttede os for at ligge om foråret, så vi kunne præsentere de nye navne, når festivalsæsonen er ung.

Der har været lidt færre udenlandske – altså nordiske, ikke-danske – navne på programmet i de senere år i forhold til for 10-15 år siden, hvad skyldes det?

– Jeg så da gerne, da der var 10-15 procent flere ikke-danske navne på plakaten, men det handler om, at nogle af de andre nordiske kunstnere har fået lidt andre prioriteter, og at en anden branchefestival som by:Larm i Oslo er blevet større i de senere år. Tilbage i 2003 var hele 40 procent af programmet ikke-dansk. Det var dengang, Kaizers Orchestra og Thomas Dybdahl for alvor brød igennem i Danmark og spillede på Spot.

For 10-15 år siden havde I omkring 100 kunstnere på programmet, nu er det vokset til det dobbelte – er der ikke nogen grænse for, hvor stor festivalen kan være?

– Det er også noget, vi løbende diskuterer, men der er jo så mange gode navne, at det kan være svært at begrænse sig. Det er meget sjældent, jeg hører klager over, at det musikalske niveau skulle være for lavt.

Kan du løfte noget af sløret for, hvad vi kan forvente til næste år?

– Ikke andet end at vi har 25 års jubilæum, og det ville da være mærkeligt, hvis det ikke skulle markeres på en eller anden måde.

LÆS OGSÅ: Det var årets bedste og værste Spot-koncerter – ifølge anmelderne

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA