x

"Kill J kommer frem, når jeg sover"

"Kill J kommer frem, når jeg sover"

Der er gang i den for tiden for den danske sangerinde og producer Julie Aagaard, bedre kendt under kunstnernavnet KIll J. Anerkendte udenlandske medier som Stereogum og Pigeons & Planes har kun haft roser tilovers for KIll Js nyeste single “You’re Good But I’m Better”. Det samme gælder det selvudnævnte, feministiske manifest, coveret af ”Barbie Girl”, der også har høstet en del opmærksomhed herhjemme for det dystopiske greb på den nationale klassiker. Og så ligger der ikke mindst en længeventet debut-ep klar lige om hjørnet i det nye år. Da GAFFA møder KIll J i London, er hun netop ankommet samme nat, og skal spille som hovednavnet til aftenens Ja Ja Ja Nordic Night – en showcase, som præsenterer nordiske kunstnere, der er på vej mod et internationalt gennembrud. Som hun sidder der, byder på vingummier og fortæller om fremtidsplaner og alt fra kærligheden til Mariah Carey-fraseringer over brugen af Phil Collins som referenceramme til Baudelaires grimhedsæstetik, virker hun dog ganske ukrukket og lettere upåvirket af al hypen.

Et nyt kapitel

Da debutsinglen ”Phoenix” blev råspillet tilbage i 2013, var KIll J en duo bestående af producer Lennart Rasmussen og Julie Aagaard. Nu er det ”bare” Julie, og sådan har det været det seneste halvandet år. Og ærligt talt er hun lidt træt af, at overgangen fra duo til solo er noget, man ikke må snakke om. ”Jeg har ikke haft lyst til at såre nogens følelser, og det har jeg stadigvæk ikke. Men det er ikke mere kompliceret end, at vi fandt ud af, at vi bare ikke kunne arbejde sammen. Og det har fyldt rigtig meget rigtig længe, og det er også derfor, jeg ikke rigtig har udgivet noget før nu.”

Hende, der kommer frem når jeg sover

Men nu er KIll J tilbage, ene kvinde bag roret, hvilket efter eget udsagn passer hende ganske udmærket. Hun har på det sidste udgivet den antisexistiske don’t-give-a-shit-single ”Propaganda” og senest den bittersøde tyggegummipoppede ”You’re Good But I’m Better”, der begge vil være at finde på den nye ep. Sammenlignet fremstår de to numre ret kontrastfyldte, og netop kontraster er noget, der kendetegner projektet KIll J; ”Det er lidt hende, der kommer frem, når jeg sover. Af natur er jeg jo et sindssygt konfliktsky menneske og på ingen måde temperamentsfuld. Der er ikke noget dyrisk eller voldsomt, eller noget af alt dét, jeg gerne vil have frem i musikken, i mit umiddelbare gemyt. Så jeg tror egentlig bare, at jeg har givet det, jeg gør, et navn, for at kunne holde mig selv ud.”

En sexistisk branche

I ”Propaganda” spytter KIll J tekster ud som; ”someone once told me: you will never make it in the business” og ”You’ve got no fuckability” og blander sig dermed i den aktuelle kønsdebat inden for musikbranchen. ”Jeg føler ikke, jeg før er blevet konfronteret med mit eget køn på samme måde som jeg blev, da jeg trådte ind i den her branche. Og jeg er egentlig stille og roligt blevet mere og mere chokeret over ting, folk siger,” erklærer hun og henviser til en episode, hvor hun overhører en samtale mellem to danske musikbranchemænd, der konkluderer om en anden aktuel sangerinde, at hun har gjort det godt, men at hun nok aldrig når meget længere fordi, ”come on, hun har jo ikke nogen fuckability!” ”Jeg vidste ikke, da jeg startede det her projekt, og det begyndte at rulle, at jeg udfordrede nogle normer i kraft af, at jeg har den alder jeg har, og at jeg er en kvinde, der producerer. Altså, det er 2016, hvordan kan det være udfordrende?!”

Beskidt pop

En fortid som klassisk sangerinde, og interessen for de romantiske digteres litterære kamp mellem det smukke og det grimme, afspejles i hendes alternative beskidte pop, for som hun småfilosofisk understreger: ”Hvis det er grimt, så er det som regel ægte, og så er det som regel godt. Og det, som vi er interesserede i som modtagere at læse, eller se i en film, eller høre i et stykke musik, det er ting, hvor man føler, man kan lære noget. Og det kan vi af alt det grimme!” fortæller hun, og løfter lidt af sløret for, hvad man forvente af den kommende ep: ”Jeg har bevæget mig ud et sted i det musik, der kommer nu, hvor jeg er lidt i tvivl om, om jeg er gået for langt i forhold til emner. Men så igen. Det er jo kunst. Det skal ikke tøjles! Men jeg ved, der er nogle inde på mit selskab, som ikke er interesseret i, at der i hvert fald er ét af numrene, der bliver released. Men det gør det!” fortæller hun og griner. 

 

Hvem?

Vil du have mit fulde navn? Ej, det går ikke. Jeg hedder Julie Aagaard. Men jeg er døbt Julie Henriette Aagaard Carlsen. Det blev lidt for langt… Jeg er musiker. Jeg er kvinde. Jeg kommer fra Danmark.

Hvad?

Jeg tror, jeg laver elektronisk alternativ popmusik. Normalt plejer jeg bare at sige jeg laver pop, for så dækker det over det meste.

Hvor?

Jeg bor i København, men er vokset op i Hørsholm.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA