Boganmeldelse: Universel datters billeder

En af de ting, der slår mig, når jeg ser i den smukke og kloge bog, som Naja Rosa Koppel har begået, er, hvor meget hendes families identitet skinner igennem. Det, lyttere udefra kender som Savage Rose, og som aktivister på barrikader i kamp for fristæder og kærlighed kender som solidaritet, som aldrig vil dø. Naja Rosa Koppels liv med Thomas og Annisette Koppel og storesøster Billie har fra dag 1 været præget af de værdier. Nu præsenterer hun dem på en særdeles personlig måde med en bog fuld af fotos, som har en malerisk kvalitet af stor, stor skønhed.

Man får hele tiden soundbites ind i ørerne, når man ser de fotos. Af Thomas Koppels fnuglette klaver og Annisettes stemme, der synger om et månebarn eller om, hvor de vilde blomster, de gror. Ord og drømme, der aldrig var falske eller tomme, men som nu leves ud af denne nye repræsentant for en familie, hvor kreativitet og talent nærmest synes at være en vuggegave. Tænk bare på kusine Marie Carmen, eller fætter Benjamin. Eller på storesøsteren og hendes Catbird-band. Tjek den underskønne musik på deres MySpace-side og fyld dig med undren over, at de ikke mere har en pladekontrakt.

Bogen er blevet til på opfordring fra Thomas Koppel, og første foto er far og en cirka femårig datter i en nært øjeblik på en klippe på Færøerne. Et af to fotos fra familiealbummet af Annisette. Men derefter går vi i gang med begyndelsen. Til det lille fattigmands-Klondyke ude bag Sydhavnen, der bærer det prosaiske navn Lorterenden, og som ligger lige bag den haveforening, hvor familien har haft deres kolonihavehus i mange år. Der er få, men gode fotos fra Sydhavnen, inden det går ud i verden. Og så kommer der for alvor fart på motiverne. Familien flytter nemlig til Los Angeles. Og nærmest omgående støder vi ind i et af de næsten mytologiske fotos, som bare må komme fra en vild rose. Nemlig vilde markblomster i Hollywood Hills med den moderne by i baggrunden. Med det foto er Naja for alvor på vej.

Selvfølgelig kan hun ikke nære sig og tager alle de fotos, som alle andre også bare må tage i det område, synet fra naturen mod byen og modsat. Men selvom det er en kliché, så er selve behandlingen af billederne, så de nærmest får en malerisk kvalitet med flammende farver, der lever intenst. Så man får lyst til at se dem meget større på en udstilling. Så man kan fordybe sig og blive væk i dem og blive taget. Men alligevel er det på de nye rejser, dem Naja selv foretager, at der åbnes op.

Vi kommer ud til en trommedans i ørkenen, hvor vi får indblik i de originaler, der er tilgængelige, hvis man er åben nok, og villig nok, og nok på eventyr. Og det er Naja Rosa Koppel tydeligvis. Sine steder er ordene, der følger og aldrig rigtigt er digt, men nærmere personlige hilsner, rigtigt gode at have med. Som oplysningen fra tipien i ørkenen og hvordan de brande, der ellers åd så meget af Californien over de sidste år, ikke nåede ind til tipien. Følelsen af magien, og at ikke alt er blues. Den blues over faren, som føles, men som også er transformeret til en optimisme og næsten barnlig åbenbaring over livet, der skal leves og udforskes. Og en taknemmelighed over alt det, der nåede at blive givet.

Jeg elsker også New York, og Naja Rosa Koppels kærlighedserklæring til Brooklyn, er til at tage at føle på. Glæder mig til flere ting derfra. Ligesom hendes fotos fra den caraibiske ø Puerto Rico er stærke, selv om man ved, at vi nu kommer til det forladte klaver og de sidste toner i morgenstunden, inden Thomas Koppels liv sluttede med ét, alt, alt for tidligt. Jeg er oprigtigt rørt over de vilde heste og datterens billede i ord af de forelskede forældre i en paradisisk verden blandt de vilde heste.

Så det er en modig bog og en værdig bog. Naja Rosa Koppel ser med hjertet og transformerer billederne så smukt ud på papir. Resultatet er en almengyldig bog, der fint står for sig selv. Man behøver altså ikke at have et forhold til Savage Rose, eller Danmark. Universel er kodeordet, og sådan skal denne prægtige bog ses. (Fire stjerner).

"Til Min Far: Mine billeder og rejser" / af Naja Rosa Koppel. Sony BMG i samarbejde med Turbine Forlaget. 144 sider. Vejledende pris 299,- kr. Udkommer 9. maj.

Naja Koppel på MySpace

Savage Roses hjemmeside