GAFFA-prisens sejrherrer The Minds of 99: – Vi har gjort det på vores måde

GAFFA-prisens sejrherrer The Minds of 99: – Vi har gjort det på vores måde

Torsdag aften blev dette års GAFFA-pris afholdt i Odeon i Odense. I en sal fuld af musikfans hyldede GAFFA den danske og internationale musikscene. Aftenens sejrherrer blev unægteligt danske The Minds of 99. Bandet løb afsted med den gyldne statuette i samtlige fem kategorier, de var nomineret i. De gjorde rent bord – for første gang nogensinde. GAFFA mødte dem kort efter at aftenens vært, Anders Breinholt, takkede af for aftenen.

Kæmpe stort tillykke med priserne. Hvordan har I det?

Louis Clausen: Helt sindssygt!

Jacob Bech: Vi har det for vildt.

I gjorde rent bord i aften og vandt samtlige priser, I var nomineret til. Hvordan føles det?

Louis: Det er en fucking mærkelig følelse. Det har vi aldrig prøvet før. Det var sgu for sygt.

Hvad vil I sige til de læsere, der har stemt på jer?

Louis: Tusind tak!

Niels Brandt: We love them.

I har vundet en del priser hen over årene. Hvilken har betydet med?

Niels: Den er svær.

Louis: GAFFA-prisen har 11 priser, som er bestemt af læserne. Det, synes jeg, er for sygt. De priser betyder en del at vinde. Det er der, hvor folk sidder ude bag tasterne og lytter til musikken. Måske har de stået på Roskilde Festival sammen med os. Det er fedt.

Niels: Der betyder GAFFA-prisen noget særligt, fordi vi ved, at det er almindelige mennesker, der har været inde og stemme. Det betyder meget.

Da I modtog prisen for Årets Rockudgivelse nævnte Asger Wissing, at det er tredje gang, I har været nomineret til den, og også tredje gang I vinder den. Hvorfor tror I, musikken rammer folk på den måde?

Niels: Rockprisen er jo noget særligt, fordi rocken er totalt i krise. Hvad er rockmusik? Vi ser os selv om en hybrid mellem mange forskellige ting. Vi er glade for at vinde den, men samtidig vinder vi den med det spørgsmål: Hvad er det?

Definerer I jer selv som et rockband?

Jacob: Rock er en genre, og genrerne i dag er noget fuldstændig andet, end de var for fem år siden. De bevæger sig hele tiden. Så det med at binde det op på en genre er, hvad det er. Det er en flot pris, uanset om det er rock, eller hvad det er. Det går vi ikke så meget op i.

Louis: De, der lavede rock i gamle dage, var dem, der ikke gav en fuck for noget som helst. Det er måske noget andet i dag, men der er stadig en stemning. Jeg tror stadig, der er noget tilbage i det. Jeg vælger at tro, at vi også får vores rockudgivelse, fordi vi har valgt at gøre det på vores måde.

I takketalen til prisen for Årets Hit nævnte I, at I egentligt aldrig har følt, at I har haft et hit. Hvad ligger der bag det?

Niels: Det er jo et spørgsmål, om hvorvidt vi har haft et salg på det, vi har lavet. Vi har aldrig haft et hit i kommerciel forstand. Vi har aldrig haft en sang, der gik nummer et hitmæssigt, men vi har noget, der resonerer i alle mennesker. Det, der charter som nummer et, er ikke nødvendigvis det, der spreder sig ude i befolkningen, og det er sådan set bare det.

2018 var unægtelig endnu et vildt år for jer. Hvad har været jeres største oplevelse i året, der er gået?

Enstemmigt: Orange Scene på Roskilde Festival.

Hvordan kan det være?

Louis: Fordi det var vildere, end nogen af os nogensinde havde kunnet forestille sig. Det, der skete, da vi kom ud... Vi har alle venner, der har stået 50-100 meter nede, som sagde, at alle sang med helt ned forbi midten af pladsen. Det var fucking overdrevet og en meget meget vild oplevelse.

Hvordan var det anderledes end første gang, I spillede på Orange Scene?

Jacob: Folk kendte sangene denne her gang.

Nu har I startet 2019 med at vinde fem statuetter til GAFFA-prisen. Hvad skal der ellers ske i 2019? Hvad er planerne herfra?

Jacob: Vi skal spille en masse koncerter henover sommeren på rigtig mange festivaler, og så skal vi spille nogle store arenakoncerter til efteråret. Det er blandt andet Royal Arena til efteråret, som vi glæder os rigtig meget til. Det bliver stort. En stor milepæl.

LÆS OGSÅ: GAFFA-Prisen – Og vinderne er...


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA