x

DIREKTØR FOR SPOT FESTIVAL: Alle i kulturbranchen har et ansvar for den nødvendige modernisering

DIREKTØR FOR SPOT FESTIVAL: Alle i kulturbranchen har et ansvar for den nødvendige modernisering

Gunnar Kloppenborg Madsen, direktør for SPOT Festival og ROSA – Dansk Rock Samråd, opfordrer en samlet musikbranche til at reagere konstruktivt på den nuværende, danske kulturpolitik. GAFFA bringer her hans fulde statement.

I gårsdagens Deadline på DR2 blev det smerteligt tydeligt, hvor stærkt udfordret den danske kulturpolitik er - klemt inde mellem sit afsæt i sluthalvtressernes socialdemokratiske visioner om den jævne borgers skattebetalte adgang til den klassiske elitekultur og nutidens realiteter, hvor samtidskulturen ikke genkendes eller respekteres politisk, men finansieres af den samme jævne borger - direkte fra lommen!

At se et kulturministerium, hvis faglighed, parathed og kompetencer på tv undsiges af sin egen chef, er en trist, men også lidt befriende oplevelse. Trist, fordi udviklingen ikke har været nødvendig - men båret af værdipolitisk overfladiskhed på tværs af Folketinget. Befriende fordi der nu er mulighed for at tage fat på det nødvendige moderniseringsarbejde.

LÆS OGSÅ: Joy Mogensen åbner for hjælp til kulturlivet – herunder spillesteder

Men her må vi se i øjnene, at ikke kun politikerne har en forpligtigelse til at prioritere moderniseringen. Vi har alle i kultur- og kulturerhvervslivet en opgave med at validere områdets mange værdier. På den korte bane er udfordringen at lede efter nogle fælles mål - på den lange bane vil udfordringen være at skabe strukturer omkring politiken, der kan rumme de kunstneriske drømme og ambitioner, uanset om finansieringen er offentlig, privatkommerciel eller en blanding.

Det bliver et langt træk, hvis det skal lykkes - men vi skal igang. Vi løser ikke noget ved at prygle syndebukkene. Vi skal vise, at der findes bedre løsninger for alle dele af kunst- og kulturlivet end de, der ikke findes i dag. Vi skal have kulturstøttemodeller, der understøtter mange kunstneres faktiske livsforhold som løsarbejdere. Gøre det lettere for den enkelte at springe fra den ene indtægtsmodel til en anden. Vi skal være bedre til at igangsætte kunstnere og kulturarbejdere. Vi skal metodemæssigt kunne skelne mellem væsentlig opgaver, hvor målet er at bevare kulturelle udtryk og opgaver, og hvor formålet er at udvikle og understøtte nye udtryk og ideer.

Begge dele er vigtigt - men skal håndteres forskelligt! Vi skal bort fra at se den kommercielle økonomi som en trussel mod kunsten - men vi skal ikke forveksle det med at gøre de kommercielle mål til kulturelle mål. Alle økonomiske modeller bør tjene et formål - ikke omvendt.

LÆS OGSÅ: ORDET ER FRIT: Livemusikkens genstart – fra krise til udvikling?

Vi skal udvikle et dygtigt og kompetent embedsværk, der kan hjælpe og styrke kulturlivet og de kunstfaglige målsætninger til gavn for samfundet - ikke modsat, hvor kulturlivet skal opfylde statens målsætninger.

Vi skal væk fra de senere års politiske dogme om, at politikerne betaler festen, altså bestemmer de også musikken. Det er en kontraproduktiv tilgang til al kreativ og produktiv energi. Staten skal understøtte talenterne - ikke udklække dem.

I kulturlivet må vi tilsvarende være parate til at slagte nogle af vore egne hellige køer: At noget per definition er finere end andet; at det er nedværdigende ikke at kunne leve som fuldtids-kunstner. Det er tilladt at prøve, men det skal være lige så tilladt at kombinere sine evner og dermed sine indtægtsmuligheder. Lad os følge konstruktivt op på Kulturministerens efterlysning af en styrket og bredere faglighed på området.

Kommentaren er udtryk for afsenderens egen holdning.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA