x

GULDIMUND-INTERVIEW: Når drømmen aldrig kan slukkes

GULDIMUND-INTERVIEW: Når drømmen aldrig kan slukkes

Det er fire år, siden Guldimund, til daglig Asger Nordtorp Pedersen, sidst udgav en plade. En plade, der ikke længere kan findes på det store internet. En plade, der blev slettet, fordi tavlen skulle viskes ren, og Guldimund som artist skulle finde sig selv.

– Jeg har været mange steder henne rent musikalsk i løbet af mit 30-årige liv, så i dag er jeg ret afklaret med, hvad jeg vil med min musik, fordi jeg har prøvet en masse forskellige ting.

Før Asger Nordtorp Petersen sprang ud som Guldimund i 2016, har hans musikalske rejse indeholdt alt fra en bachelor i bas, en kandidat på det Rytmiske Musikkonservatorium og en to-årig overbygning på solistlinjen efter kandidaten. 

Bassen har blandt andet spillet hovedrollen i bandet Tårn, han stiftede sammen med sin kammerat Erik Apollo og tilbage i 2015 fik stor succes med. Bassen har også haft sit højdepunkt i Blaue Blume, men undervejs har sangskrivningen været et insisterende kunstnerisk udtryk for Asger, der har haft en afgørende rolle i tekstuniverset i begge bands. Og selvom Asger skulle nå at fylde 30, før han nu kan stå her, klar til at gå linen ud alene, så fortryder han intet fra sin musikalske fortid. Det er den, der har formet ham til den artist, han er i dag.

– Disney-tegneren Don Rosa besluttede sig på et tidspunkt for at fortælle Joakim von Ands livshistorie, stykket sammen ud fra Carl Barks’ oprindelige Anders And-univers. I hans fortælling når Joakim von And at rejse jorden rundt to-tre gange for at grave guld, men det er først, da han er i 30’erne, at det lykkes ham at finde en stor guldklump i Yukon, Alaska. Grunden til, at han kan finde den her guldklump er de erfaringer, han har samlet hele livet. Jeg siger ikke, at jeg er Joakim von And, men jeg synes alligevel, at det er en inspirerende fortælling. Bare fordi ting ikke nødvendigvis lykkes i første hug, betyder det ikke, at det aldrig lykkes.

Parforholdets kriser i centrum 

I november udgav Guldimund to singler “Ikk’ endnu” og “Brænder stadig”, hvor sidstnævnte siden har haft heftig rotation i radioen, og succesen begyndte at spire.
Med udgivelsen af sit nye album Dem, vi plejede at være iscenesætter Guldimund en svær og kritisk fase i et parforhold, og jeg-fortælleren beskriver nøgternt og på nærmest Knausgård-iagttagende vis situationerne, som de udfolder sig.

– I mødet med min kæreste blev jeg konfronteret med nogle værdier og måder at gribe tilværelsen an på, som var forskellige fra mine egne. Og i det møde blev jeg nødt til at tage alt, hvad jeg selv tog for givet op til revision og vurdere: Hvad vil jeg egentlig tage med mig fra min opvækst og mit liv? Hvad er vigtigt for mig? Den proces var meget intens og konfliktfyldt for os, og det optog stort set al min opmærksomhed. Derfor var det også det eneste, jeg rigtig kunne skrive om, men jeg syntes samtidig, at det var enormt privat. Så det var vigtigt for mig at finde ud af, hvordan jeg kunne skrive om det på en måde, der kom folk ved, så de ikke bare skulle lægge øre til mig og mine problemer.

Det er de hverdagslige situationer i parforholdet, der er i centrum, hvad enten det i arrigskab og afmagt handler om at rive sine yndlings-T-shirts i stykker og smadre glas i køkkenvasken, som på titelsangen “Dem, vi plejede at være”, eller iagttagelser af, hvilke ting der ligger på natbordet ved svigermorens dødsleje, som på sangen “Stue 15”. Eller om den varme hånd og ånde fra det lille barn, som giver det ekstra skub til at kæmpe for, at parforholdet skal bestå, som fremført på “Små fingre”. 

Hvor teksterne forholder sig beskrivende og fri for patos, er det i fremførslen og i instrumenteringen og musikken, at følelserne får lov at udfolde sig i fuldt flor.

– Jeg fandt efterhånden et sprog og et formsprog, som fungerede for mig. Først og fremmest fortalte jeg mig selv, at der nok ikke er noget af det, jeg føler og oplever, der er særlig unikt. Det var en gave, for det var ensbetydende med, at jeg egentlig bare kunne skrive om tingene, som de var, og det forsøgte jeg så at gøre på en så nøgtern måde som mulig: ved at afstå fra at komme med følelses-tilkendegivelser og statements, men i stedet holde mig til situationsbeskrivelser og sanseindtryk. Jeg håber virkelig, at det er lykkedes at skrive nogle sange, som efterlader plads til, at folk kan projicere deres egne følelser ind i dem og få en meningsfuld oplevelse.

LÆS OGSÅ: ANMELDELSE: TÅRNhøjt ambitionsniveau indfris delvist

Hvem: Guldimunds musikalske bagkatalog byder på en bachelor i bas, en kandidat på RMC, en toårig overbygning på solistlinjen, medstifter, bassist og sangskriver i Tårn samt bassist og sangskriver i Blaue Blume.

Hvad: Som navnet antyder, trækkes der hos albumaktuelle Guldimund tråde til den danske sangskat. Asger sang som barn i drengekor, og hans indie-folkede univers har en umiskendelig skandinavisk tone. Ifølge Asger havde hans nye album ikke været det samme uden hans syv-mands orkester, uden guitaristen Buster Jensen og mixeren Søren Buhl Lassen.

Hvor:
Guldimund har en Danmarksturné i kalenderen i april.

Se musikvideoen til albumtitelsangen "Dem, vi plejede at være":


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA