x

Spot Festival-leder: "Vi er skidegodt tilfredse"

Spot Festival-leder: "Vi er skidegodt tilfredse"

Både publikum og artister levede op til forventningerne

Den 16.-17. september løb Spot Festival 2021 af stablen. Vi har talt med festivalens leder Gunnar Madsen og pressechef Mille Raaby Jensen om, hvordan festivalen er gået.

Hvordan synes I, festivalen forløb i år?

Gunnar Madsen: – Den var placeret ugen efter, at restriktionerne ophørte. Det havde været lettere, hvis vi havde vidst det. Ellers fik vi afviklet et format, som var præget af to ting: Et ekstraordinært stort og godt line-up af musik, som blev taget imod af et superfedt publikum. Man ønskede, det skulle være en god festival, og man ønskede at spille sit bedste. Vi er skidegodt tilfredse.

Hvor mange billetter har I solgt? I meldte jo udsolgt. Og hvor mange var branchefolk?

GM: – Cirka to gange 6000 billetter pr. dag. Vi kan se, at folk har købt billetter lidt tidligere, end de plejer. Der kom cirka 1000 branchefolk. Der kom lidt færre branchefolk end normalt, hvor der plejer at være omkring 1300, fordi der kom færre fra udlandet

Hvordan ser festivalens situation ud oven på pandemien?

GM: – Der bliver ikke mindre brug for os. Ingen kender ”the new normal”. Vi skal tage højde for, at vores koncertvaner vil flytte sig. Jeg er sikker på, at musikkens betydning har overlevet pandemien eller endda er styrket.

Kan I sætte et par ord på årets musikprogram?

GM: – Bredde. Kvalitet i sangene. En overvældende mængde acts, der leverede. På en måde repræsenterer vi to års musikproduktion. Det gør, at vores line-up repræsenterer en større professionalisme. Der var mange dansksprogede. Det viser, at musik både skaber og afspejler tidsbilledet.

Hvad var den bedste oplevelse?

GM: – At gå rundt blandt så fedt et publikum og mærke, hvor meget man vil musikken. Jeg er stolt over, at vi kan afvikle så stort et arrangement, uden at folk kan mærke, at vi er der.

Mille Raaby: – Tilliden og nysgerrigheden. Publikum er kommet og har set koncerter, de måske ellers ikke ville have set. Vi lever for, at der både er en crowd til de navne, som kan sælge billetter til sig selv, og dem, som ikke har fået muligheden eller har kunnet det før.

Hvad kunne være gået bedre?

GM: – Vi arbejder inde og ude, så vi har et krydspres i at få det til at fungere. Når vi har så mange bands på så kort tid og en afgrænset logistik, udfordres vi på, at folk vil det samme.

MR: – Men formatet redder os også, fordi publikum er så nysgerrige. Der er altid en koncert et andet sted. I stedet for at ærgre sig over, at man ikke kommer ind, går man ud og finder noget andet.

I har ikke brugt Aarhus Congress Center i år. Hvorfor?

GM: – Vi vil ikke udelukke, at den vender tilbage. Vi gik all in på Musikhus-havepladsen af to grunde: Pandemien, og hvad der er godt for Aarhus. Aarhus har en international festival, som finder sted midt i byen i et af de smukkeste steder. Det er enorm god branding af byen som en ung by, hvor man mødes.

Nogle stod i kø i Musikhuset i over en time uden at komme ind.

MR: – Det er et vilkår, vi er åbne omkring, og vi er kede af, at folk ikke kom ind. Så længe vi er gennemsigtige og lukker dem ind, vi må, føler vi, at vi har gjort det, vi kan.

GM: – Vi placerer tingene sammen med artisterne. Uden Aarhus Congress Center har vi kun Store Sal som siddested. Vi skal minde os selv og publikum om, at man køber en billet, fordi man vil høre meget musik. De ældre medier kigger efter, hvad der er hovednavnet, men de kender det ikke, for publikum er et andet sted. Det er individuelt, generations- og stilartsbestemt.

MR: – Det med hovednavne er ikke noget, vi kører med. Det er først bagefter, vi kan se, hvem der er hovednavne.

Tager I noget med fra tiden med corona?

GM: – Vi har oplevet en ung generation, som har været disciplineret, men nu giver den gas igen. Den civile tilstand hos folket er sund, livskraftig.

Hvad kan man forvente af Spot Festival 2022?

GM: – Det er urealistisk, at der på et år er et line-up af ting, som føles lige så færdige som i år. Udfordringen er at håndtere de ting, der er mindre færdige. Jeg tror, vi har publikum i ryggen næsten uanset hvad. I år har vi grundet corona skruet ned for det nordiske. Det ser jeg gerne, at vi kører op igen.

MR: – Vi har fået en del nye publikummer. Det er fedt, at nye får øjnene op for formatet. Det håber vi går videre; at det er en anderledes festival, men en festival, der virkelig er for publikum, fordi de har så essentiel en rolle i, at musikerne får en god oplevelse.

LÆS OGSÅ: Her er de bedst og værst anmeldte koncerter på årets Spot Festival


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA