x

Skolerne i Oure: Rockstjerner som mentorer

Skolerne i Oure: Rockstjerner som mentorer

– Som udgangspunkt var der ingen af os, der troede, det kunne lade sig gøre at lave en skole for sangskrivere, forklarer Kasper Eistrup, forsanger og guitarist i Kashmir, som i år har 20 års jubilæum.

Med vi henviser han til en tre mand høj arbejdsgruppe, som fra 2004 til 2007 skabte Oure Music, der er en sangskriverlinje, hvor man underforstået fremelsker skabende musikere i stedet for kun at fokusere på det tekniske og teoretiske musikalske talent.

– Det er altid et godt incitament for at lave noget nyt, at man gør op med en gammel dagsorden. Vi har ikke opfundet den dybe tallerken eller lavet et eller andet helt genialt. Vi har bare gjort noget af det, som de andre ikke selv har gjort, tilføjer Eistrup.

Essensen af metoden består i at stille faciliteter til rådighed, give tværæstetisk inspiration og dyrke kreativiteten på samme måde, som professionelle musikere gør; ved at sparre med hinanden og med skolens mentorer. Og at lære af de fejl, som selv professionelle musikere har begået før.

Gadesprog som kunst
Det startede med, at Kasper Eistrup fik en henvendelse fra initiativtagerne fra skolen på Sydfyn med det mål, at han skulle tilføre det kunstneriske snit, mens skolens egne udviklere ville tage sig af det pædagogiske. En forespørgsel, som han straks takkede nej til.

– Fordi man ikke kan lære sig at være kreativ. Rockmusikken og hiphoppen eksempelvis har altid været gadesprog, som man ikke kunne lære på skolerne. Men Oure kom med idéen om, hvorfor og hvordan det skulle være anderledes end musikskoler, MGK eller konservatorierne. Det var sådan en skole, jeg selv ville have drømt om at gå på, da jeg var 16, men den fandtes ikke. Dengang var musikpædagogikken groft opdelt og dogmatiseret. Enten kunne man tage på højskole, jamme og ryge tjald, eller man kunne tage på MGK med det mål at blive optaget på konservatoriet, fortæller Eistrup.

Er alle unge musikere interesserede i den metode, som konservatorierne praktiserer? Filosofien på Oure er, at langt flere unge i dag har mulighed for og lettere ved at lave musik selv, således at der er flere musikere og flere gode sangskrivere, som ikke nødvendigvis kan det konservative musikhåndværk. I 2010-2011 har flere af konservatorierne ændret optagelsesprocedurer, således at den teoretiske del fylder mindre.

– Vi er egentligt ikke så interesserede i, hvor gode eleverne er til at spille musikken, men mere hvad man har på hjerte, forklarer studieleder på Oure Music, Thomas Bundgaard.
Før 2007 var der hverken en musiklinje for høj- eller efterskolerne, men netop musik blev en større satsning, da skolerne valgte at bygge et musikhus med fem øvelokaler og studiegear og -software.

Inspirationsskole

Oure bruger en række forskellige (kendte) gæsteforelæsere og lærere. Men hvordan kan Kasper Eistrup, der aldrig har taget en uddannelse, bygge skole?

Kvalificerer det ham som lærer, at han er kendt?

– Det kvalificerer ham ikke, at han er kendt. Men det kvalificerer ham, at han er en kunstner, der kan sætte ord på sine tanker, og som har gået hele vejen selv. Det handler ikke om, at man skal kunne lide Kashmir eller Kasper Eistrup for at gå her, uddyber Thomas Bundgaard.

– Vi vidste ikke, hvordan det skulle se ud. Men vi havde nogle idéer om skoledelen og organisationen, og Kasper havde den kunstneriske erfaring til at gå ind og fortælle, hvornår det var og ikke var interessant for en sangskriver, tilføjer han.

– Man kan faktisk godt få hjælp til at være kreativ. Kunst smitter sig selv mellem anden kunst og mellem kunstarter. Det at være professionel sangskriver er noget, der kræver enormt meget af én selv, som man kan ikke presse det ned i hovederne på eleverne. Vi lægger stor vægt på inspirationsfaserne. Men vi kan gøre meget for at putte noget benzin på bålet. Og vi kan mærke, at det batter, uddyber Kasper Eistrup.

Han har selv haft mentorer som Arne Bro, daværende studieleder på Filmskolens tv-tilrettelægger-uddannelse, og Bowie-produceren Tony Visconti, som Kashmir arbejdede sammen med om deres No Balance Palace-album.

Blandt de andre metoder til inspiration er musikdokumentarer, billedkunst og eksponering for mindre populære musikgenrer. Desuden får eleverne kyndig vejledning i bandudvikling og indspilning fra musikere, der har prøvet det selv og lært på den hårde måde, hvad pladekontrakter og B-skat egentlig er.

– Det er ikke meningen, at jeg skal sige: "Nej, hvor er det flot. Har du selv skrevet det?", men derimod, at jeg skal give dem en historie og en idé om, hvad det vil sige at være kunstner. Vi laver heller ikke eleverne om og fortæller dem, hvad der er den eneste rigtige musik, men vi guider dem på deres egne præmisser, så de ikke alle sammen skal trækkes igennem den samme teori eller riffet til Smoke On The Water, siger Kasper Eistrup.

Lebensraum?!

Modsat den almene opfattelse mener Kashmir-forsangeren, at de 16-17-årige er de mest konservative musiklyttere. Derfor arrangerer han lyttesessions, hvor han spiller klassisk musik, folkemusik med mere.

– Det er anderledes, når man sætter folk ned i et forum, foran et stereoanlæg, hvor man virkeligt skal lytte til musikken. Man er i virkeligheden enorm konservativ i den alder, fordi man har nogle linjer i sin identitet, der skal trækkes op. Men det er meget fedt, når eleverne begynder at indse forskellige kvaliteter ved musikken og kommer tilbage med nogle tanker omkring det. Man kan først begynde at forstå verden, når man ved, hvor lidt man egentligt ved. Det er enormt vigtigt. Det er ikke et oprør, men et forsøg på at skubbe dem ud over en kant, hvor man begynder at opleve lidt, argumenterer forsangeren, for hvem efterskolen var:

– En fantastisk legestue, et lebensraum, hvor man kunne gøre det, man brændte allermest for. Mange får fornemmelsen af, at de genopstår på en efterskole, fordi man bliver en rolle i sit lokalmiljø eller på sin folkeskole, men når de kommer på efterskole og får nye venner, som de bor og lever sammen med, så kan de eksperimentere med deres identitet, fortsætter Kasper Eistrup, der blandt andet lod håret gro, skiftede tøjstil og dannede Kashmir, og resten er nedskrevet i en anden historie.

Den fornemmelse er også blevet overført til skolerne i Oure. Efterskoler og højskoler er også normalvis bosteder, hvor man lever og får undervisning sammen med ligesindede. På Oure er langt størstedelen af gymnasieeleverne også kostskoleelever, og eleverne har aktiviteter på tværs af de tre skoler.

– Oure er for elever, som trænger til et break, og hvor de kan stifte bekendtskab med det at være sangskriver full time. Man behøver ikke at føle sig som et musikalsk vidunder, men man skal have noget på hjerte og have lyst til at lave musik, begrunder Eistrup.

Skolerne i Oure
500 efterskoleelever
200 gymnasieelever
150 højskoleelever
Af de i alt 850 elever går 75 elever fra alle tre skoler på Oure Music

Oure Music
Startede i august 2007 og blandt andet udviklet af Kasper Eistrup.
Musiklærerne har eller har haft en aktiv musikkarriere. De er blandt andre Michael Falch, Claus Hempler og Carsten Lykke.
Gæsteforelæsere fra ind- og udland.
Undervisningen tager udgangspunkt i eleverne som skabende kunstnere.
Desuden er der branchekendskab, kulturhistorie, inspirationsfag, studieindspilning, bandworkshops samt soloundervisning.
Faciliteter: Fællescafé med spillested, minibiograf, øvelokaler samt nonprofit-pladeselskabet Oure Records.

Kasper Eistrup
Forsanger/guitarist i Kashmir, som blev dannet på Kastanievej Efterskole i 1991.
Startede på tømreruddannelsen, men stoppede halvvejs for at blive professionel musiker (autodidakt).
Har udgivet seks album med Kashmir, senest Trespassers i februar 2010.
Medvirket i film- og reklameproduktioner bag kameraet.
Maler og billedkunstner, som blandt andet har lavet udstillinger og en stor del af bandets artwork.
Gæstelærer og udvikler på Oure Music.



Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA