Anmeldelse af Eminem-biografi

Anmeldelse af Eminem-biografi

Anthony Bozzas biografi om rapperen og megastjernen Eminem er den første af sin slags på dansk (dvs. oversat), og selv om Eminems berømmelse kun strækker sig godt fem år tilbage i tiden, så burde der da også være rigeligt med stof at tage af. Eminem har som den første ført hardcore-rappen ind på poppens domæne og netop bevægelsen fra undergrundsrapper til pop-fænomen har gjort Eminem og ikke mindst dennes provokerende, voldsfikserede og kvindehadske alter ego Slim Shady til den mest kontroversielle figur på den moderne musikscene.

Bozzas bog er et forsøg på at forstå ikke bare personen Marshall Mathers, som er rapperens egentlige navn, men specielt medie- og musikfænomenet Eminem. Bogen kan således ikke betragtes som en biografi i striks forstand, for Bozza er ikke interesseret i at give en skematisk gengivelse af Marshall Mathers’ liv. I stedet forsøger Bozza i kraft af sin unikke position som den eneste journalist, der har fået lov til at følge Eminem på tæt hold gennem hele dennes karriere, at blande det personlige portræt af den karismatiske og til tider maniske rapper med en forklaring på hans overordnede betydning for den amerikanske musikscenen og det amerikanske samfund.

Ud over Eminems liv og karriere går Bozza også i dybden med en række bredere emner, som giver et udmærket indblik i baggrunden for Eminems succes. Bl.a. gives en gennemgang af rapperens hjemby Detroits historie og miljø, og hele hiphop-historien opridses også. Derudover bruger Bozza meget tid på at diskutere Eminems betydning for racespørgsmålet, hans forhold til medierne, og mest centralt hans betydning og symbolværdi for et land, hvor forskellen mellem rig og fattig er større end nogensinde.

Som en analyse af disse forhold er bogen ganske fortrinlig læsning med masser af stof til eftertanke, men havde man håbet på en bog, der ville dykke ned i alle de lækre sladderhistorier om mødre, der sagsøger deres egne sønner osv., så vil man blive slemt skuffet. Bozza forholder sig meget sobert til sit stof, og selv om der sniger sig en del personlige anekdoter om samværet med rapperen ind, så forfalder bogen på intet tidspunkt til skandalejournalistik, hvad der ellers må have været fristende. På den lidt negative side er forløbet i bogen ikke altid lige gennemskueligt, og det er nok heller ikke alle kapitler, der vil fænge alle læsere lige meget, men under alle omstændigheder giver Bozza et meget kvalificeret og velovervejet bud på årsagen til Eminems kæmpe succes og konsekvenserne heraf.

Afsluttende bør det bemærkes, at oversættelsen desværre ikke er helt så god, som man kunne forvente. Selv om oversætteren har gjort sig store anstrengelser for at gøre stoffet tilgængeligt og forståeligt for alle, så skæmmes udgivelsen af en lang række småfejl samt direkte brølere. F.eks. oversættes ”forty acres” gentagne gange til ”fire hektarer”, hvilket er lige godt og vel 120.000 m2 ved siden af.

Køb bogen i GAFFASHOP!