x

Olesen-Olesen – nu med surhed og strøm

Olesen-Olesen – nu med surhed og strøm

Den danske duo Olesen-Olesen er klar med deres sjette album, ”Solsort Og Forstærker”, hvor de denne gang – som titlen antyder – har skruet op for rocken i forhold til deres tidligere ofte mere afdæmpede plader. Og samtidig rummer det nye album nogle af deres mest sorte tekster til dato, for eksempel på singlen ”Alt Er Ørnsbo i Dag” med linjer som ”Alt er halvt hejste flag. / Alt er ubehag”. Hvorfor nu den udvikling?

– Det er ikke, fordi vi har oplevet noget specielt trist på det seneste, men gennem livet oplever man jo ustandseligt noget, som kan inspirere. Man har hele tiden op- og nedture, fortæller sanger og tekstforfatter Peter H. Olesen.

Albummet byder dog også på flere – og trods alt optimistiske – kærlighedssange, igen et nyt fænomen i det Olesen'ske univers.
– Vi har ikke rigtigt tidligere haft behov før at skrive – jeg vil ikke kalde det parforholdssange, for det lyder lidt halvfjerdseragtigt, men så sange om mænd og kvinder, der lever sammen – så nu var det på tide, bare for at prøve noget nyt. Det er heller ikke, fordi vi har oplevet noget specielt epokegørende nyt på den front de sidste par år, griner Peter H. Olesen.

Musikalsk har Olesen-Olesen som nævnt også skiftet spor.
– Vi ville gerne lave en antitese til det forrige album, der var meget minimalistisk, musikalsk som tekstligt. Men det skyldes nok også teksterne, som jeg har skrevet og så sendt til Henrik, der har skrevet musik til. Sådan arbejder vi altid. Og teksterne er nok mere dramatiske denne gang, fortæller Peter og giver ordet til sin bror, guitaristen Henrik Olesen:

– Vores sidste plade, ”Hårdnakket Idyl”, var det nærmest en duoplade, hvor det kun var os to og så vores producer Troels Bech, der medvirkede, og den var meget afdæmpet, så denne gang ville vi lave en rigtig orkesterplade, hvor det var meget op til orkesteret, hvilken stil det skulle blive. Og det viste sig hurtigt, at de var friske på at spille noget rock, fortæller Henrik.

Det nye album er produceret af Nikolaj Nørlund, der efterhånden har sat sine fingeraftryk på en del danske plader. Hvorfor lige ham?
Peter: – Vi har kendt Nørlund i mange år, og han er jo sådan set både konkurrent og kollega, men på den anden side har vi jo heller ikke ligefrem siddet lårene af hinanden. Vi begyndte at arbejde sammen sidste år på Leonard Cohen-hyldestpladen ”På Danske Læber, hvor vi også lavede en rocket sang, og der producerede han heller ikke så puritansk, som han har gjort tidligere. Han er en god producer, der arbejder meget intuitivt. Ja, nu har han så arbejdet med fire gamle røvhuller i år. Jens Unmack, H.C. Andersen og os, gnægger Peter H. Olesen.

Henrik tager over: – Vi ville give kontrollen væk til én, vi havde tillid til, fordi vi syntes, sangene grundlæggende holdt. Og det fungerede.

Heja Sverige
Pladen er indspillet i Sverige, i Tambourine-studiet i Malmö, og på coveret takker duoen ligefrem Sverige. Hvad skal nu det til for?
Peter Olesen: – Både det, at vi har indspillet derovre, og det, at vi takker Sverige på omslaget, er en lille diskret kommentar til det politiske klima i Danmark, en måde at sige ”fuck Danmark” på. Ligesom at jeg i tekst synger, at ”mit land er i krig, men ingen lægger mærke til det.”, fordi vi herhjemme går mest op i, hvor meget vores hus er steget i friværdi. Jeg foretrækker at gøre det lidt underspillet, så der også er overladt noget til lytteren. Jeg er så gammel, at jeg godt kan huske 70'ernes politiske rock. Jeg synes også, jeg skriver humoristiske tekster, men det er der ikke alle, der fanger.

Han fortsætter: – Valget af Sverige skyldes dog også, at vi er blevet vilde med en del svensk musik, ikke mindst Thomas Andersson Wij. Musikalsk er der også højere til loftet i Sverige. De tager ligefrem rockmusikere seriøst.

Vil I så arbejde på et gennembrud i Sverige?
Peter Olesen griner: – Nu er vi ikke så gode til at tænke i karrieretræk, men hvis der er en frisk svensker, der har lyst til at promovere os i Sverige, skal han eller hun være velkommen!

Henrik tager over: – Der er også en anden, mere jordnær forklaring: Alle i orkesteret har efterhånden kone og børn, og når man skal indspille en plade, er det altså en fordel at komme lidt hjemmefra, så man ikke skal tænke på bleskift og indkøb og den slags. Og så passede Malmö og Tambourine godt, og det er også et fedt analogt studie, hvor man kan få en rigtig god lyd.

Forfatter-referencer igen
Byder ”Solsort Og Forstærker” på nyskabelser musikalsk og tekstmæssigt, indeholder det til gengæld også et af Olesen-Olesens gamle kendetegn: Referencer til danske digtere, hvor én, Jess Ørnsbo, som omtalt ligefrem er blevet nævnt i titlen til ”Alt Er Ørnsbo I Dag”, fordi han ifølge Peter H. Olesen er Danmarks sureste digter. Men også Henrik Nordbrandt og Gustav Wied kigger forbi.

– De mange litterære referencer er dels end måde at sende hilsner til dem, der inspirerer mig – og der er digtere jo tit bedre end selv de bedste sangskrivere – dels, fordi det efterhånden er blevet vores særkende. Det forventer folk jo nærmest, fortæller Peter H. Olesen.

Peter, du udgav sidste år to bøger, en med samtlige Olesen-Olesen-tekster og én med skitser og små digtagtige passager. Kommer der flere bøger fra dig?
– Jeg vil ikke udelukke det. Jeg har jo tidligere forsvoret, at jeg ville skrive nogen, og sidste år udgav jeg så to. To bøger, fordi den ene skulle være antitese til den anden. Én med færdige tekster og så én med skitser, mundheld, tilløb etc. Jeg kaldte det bevidst heller ikke digte, slutter Peter Olesen, hvis primære fokus i den nærmeste tid ellers er Olesen-Olesens efterårsturné.

Olesen-Olesens hjemmeside


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA