x

Interview: Veronica Maggio – stiller sig selv og fortiden mod væggen

Interview: Veronica Maggio – stiller sig selv og fortiden mod væggen

Veronica Maggio har allerede sluppet singlerne "Dallas" og "Sergels Torg" fra det nye album, som er på gaden fredag den 4. oktober. Det nye udspil, med den mundrette titel "Handen i Fickan Fast Jag Bryr Mig" ("Hånden i lommen, selvom jeg bryder mig om det"), er dermed det fjerde i rækken og opfølgeren til "Satan i Gatan". Sidstnævnte gjorde hende til 2011's mest streamede kunstner i Sverige, med blandt andet singlerne "Jag Kommer" og "Välkommen In". Veronica Maggio giver koncert i Store Vega 30. januar.

I forbindelse med den nye udgivelse mødte vi Veronica Maggio over en bid traditionelt dansk smørrebrød.

- Jeg kan stadig huske, da Björk kom ud med "Human Behaviour"-videoen. Den er så cool. Jeg har ofte et billede i mit hoved af hende, der løber i skoven, jeg ved ikke hvorfor. Nogle gange, når jeg laver musik ser jeg det billede, ikke nødvendigvis af Björk, men af nogen som løber i skoven.

- Det er et mentalt billede, der popper op i mit hoved, med alle træerne der rammer hende i hovedet. Følelsen af at nogen eller noget jagter dig, og du bliver bare ved med at løbe.

Hvad er dine hovedindflydelser?

- Jeg laver ikke musik med referencer i tankerne. Det er der mange, der gør, og det er ikke en dårlig ting. Det er mere bare sangtekster og melodier, som på en måde bare popper op. Og jeg ved ikke rigtigt, hvor de kommer fra, men det er vel, fordi jeg lytter til så mange forskellige slags musik, at det hele er så blandet. - For jeg har ikke rigtigt et idol, som jeg altid har lyttet til. Eller en genre jeg altid vender tilbage til. Jeg synes, at det er en af mine styrker. For nogle gange føler jeg, at jeg ikke rigtig hører til i nogen genre. Jeg er bare lidt over det hele, lidt usikker på det hele. Når man samler det hele, virker det.

Hvad lytter du til for tiden?

- Der er en svensk pige, jeg som regel lytter til, der hedder Sibille Attar. Hun er virkelig god. Det er pop, men det har et indie-twist. Jeg har lyttet meget til det Simon & Garfunkel-album der hedder "Bookends". Der er et track, der hedder "Voices of Old People", hvor de har optaget gamle mennesker, der taler. Det er mærkeligt, men det er sjovt. Jeg har også for nyligt genopdaget David Bowie-sangen "Under Pressure".

Det koster at træde ved siden af...

Hvordan har du det med den kæmpe succes, "Satan i Gatan" affødte?

- Det føles rigtig fedt, at det gik så godt for lige præcis den plade, for ud af de tre album, jeg havde lavet på det tidspunkt er den mest sådan, som jeg er. Og denne plade føles endnu mere som jeg er. Det føles jo virkelig fedt, at så mange tager sangene til sig og kommer til koncerterne. Så får man helt nye muligheder og kan gøre noget endnu større.

- Men der er også negative sider. Det bliver ligesom et større foretagende. Flere mennesker bliver involverede, der er flere ting at tænke på. Men man får også flere muligheder. Jeg føler, at jeg kommer nærmere og nærmere på at lave præcis det, jeg vil musikalsk.

Din nye plade er ret anderledes end "Satan i Gatan", den er lidt mere dyster i nogle af teksterne...?

- Ja, altså. Der er flere som har sagt, at den er dystrere. For mig er det mere konfrontationer end bare dystert og bedrøvet. Man stiller nogle andre eller sig selv mod væggen og forsøger at tackle ting. Det er ikke bare dystert og mørkt, på en "snart går jorden under"-måde.

- Der er også en fremdrift i teksterne mod, at det kommer til at blive bedre. Så for mig føles den også håbefuld. Og så synes jeg, der er rigtig meget energi i sangene. Men der er et mørke, som ikke var der på den forrige plade, det kan man sige.

Og hvor kommer det mørke fra? - Jeg tror, jeg er kommet af med nogle lidt naive tanker om, hvor let det er at leve. Jeg har altid haft den indstilling, at alt ordner sig, og at alt bliver godt. Og det er på en måde stadig min indstilling. Men samtidig har jeg indset, at når man bliver lidt ældre, så koster det mere at lave en fejltagelse, end da man var tyve. Og den indsigt er først noget, jeg er kommet til nu.

Mere end bare et breakup

Kan du prøve at forklare inspirationen bag en sang som "Sergels Torg". Hvad er stemningen ved det her ternede torv?

- Det er et ret deprimerende sted. Men stadig en sted fuld af energi, for alle går igennem det, men der er en masse junkier. Og midt om natten er det tomt. Alle har et eller andet forhold til det. Men det var ikke selve stedet, som var det vigtigste. Og så tænkte jeg på fliserne. De er så grafisk pæne. Men jeg bliver ofte inspireret af filmsekvenser.

Har det påvirket din musik, det du har gået igennem på det sidste med breakups, at blive enemor og masser af knald på siden "Satan i Gatan"?

- Jeg har ikke skrevet så specifikt om lige det her break-up. Det er mere hele mit liv, som det føles i øjeblikket. Og det har mindst lige så meget at gøre med, hvordan det ser ud på min musikalske rejse. Der er sket så meget på grund af at jeg arbejder med musik, så det har forandret mig... Jeg havde nok skrevet den her plade, uanset om jeg stadig havde været sammen med Nils (Tull, red.) eller ej. Den handler om mere end bare et breakup.

Veronica Maggio spiller i Store Vega 30. januar. Find billetter via GAFFA Live.

Se den nye musikvideo til "Sergels Torg" her:


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA