x

Reportage: Tina Dickow i studiet

Reportage: Tina Dickow i studiet

Tina Dickow befinder sig i disse dage i Feedback-studiet i et villakvarter i Århus-forstaden Viby, hvor hun er ved at færdiggøre optagelserne til sit fjerde album, opfølgeren til 2005-udgivelsen "In The Red". Et album, som blev hendes folkelige gennembrud herhjemme med over 40.000 solgte cd'er, roser og priser ad libitum.

GAFFA fik lov til at kigge forbi under optagelserne, hvor Tina Dickow arbejder intenst sammen med sin mangeårige musikalske samarbejdspartner Dennis Ahlgren. De to producerer sammen pladen. Og så er det jo nærliggende at spørge Tina:

Føler du et pres oven på den store succes med dit forrige album?
– Nej, tværtimod føler jeg mig mere afslappet end nogensinde før, fordi jeg efterhånden har lært en hel del og fundet ud af, hvad der er svært, og hvad der er nemt. Og jeg har kunnet lave pladen i det tempo, der passer mig. Det var snarere i forbindelse med "In The Red", at jeg følte et pres, fordi jeg fik en international kontrakt med Sony Music og et stort budget til at lave pladen for, med en engelsk topproducer. (Chris Potter, kendt for produktioner for The Verve og Richard Ashcroft med flere).

– Nu gik kontrakten så i vasken på grund af Sonys fusion med BMG, men jeg har prøvet det at lave en plade til et stort multinationalt selskab, hvor det ikke var mig, der havde det endelige ansvar for produktionen. Det var da fedt at kunne læne sig tilbage til en afveksling, men jeg har det nu bedst med, at det er min egen skyld, hvis der er noget, der går galt. Eller går godt, fastslår Tina Dickow.

Mere organisk lyd
Kan du fortælle lidt om musikken på dit næste album? Bliver det en tilbagevenden til den mere skrabede lyd som på dine to første plader?
– Ja, det bliver i hvert fald ikke en lige så glat lyd som på "In The Red", som jeg dog vil understrege, at jeg stadig er meget glad for. Inden vi gik i Feedback-studiet, indspillede vi 10 dage i Danmarks Radios Studie 3, som var en del af præmien, da jeg vandt P3 Prisen sidste år. Her optog vi blandt andet bas, trommer og keyboards, på vaskeægte, gamle 2-tommer-bånd, når nu maskinen alligevel stod der, og ofte spillede vi det ind live i studiet, uden overdubs. Altså en lidt mere organisk lyd.

Men nu er du så i Feedback, og du indspillede også dine to første plader her. Hvad er det for kvaliteter, det studie har?
– Feedback er et rigtig godt studie. Her er hyggeligt, og Dennis bor lige i nærheden og har arbejdet her meget. Og så er der altid en masse instrumenter, man lige kan benytte sig af, hvis man får lyst, blandt andet en af Danmarks kun syv mellotroner. Det er ikke alle studier, der har den slags.

Lidt mere ekstremt
Hvad så med sangene? Er det stadig den melankolske, eftertænksomme Tina Dickow, vi kender?
– Både ja og nej. Der er stadig en del ballader, men også nogle sange, som er mere tempofyldte, end man plejer at høre fra mig. Det er nok en lidt mere ekstrem plade end tidligere – når den er up-tempo, er den mere up-tempo, end hvad jeg har lavet før, og det samme gælder sangene, når de er stille, fortæller Tina Dickow og fortsætter:

– Det har generelt været lettere at skrive denne her plade end de tidligere, hvor jeg ligesom var på vej. Nu synes jeg efterhånden, jeg har fået lært en del om det at skrive sange og forholde sig til musikbranchen. Jeg prøver altid at skrive så enkelt og direkte som muligt. Og det er stadig sange med vers, omkvæd og mellemstykker. Jeg er endnu ikke kommet til det punkt, hvor jeg har følt nogen stor trang til at sprænge grænserne og eksempelvis lave sange med flere minutter lange mellemstykker eller uden omkvæd. Jeg synes stadig, der er en stor udfordring i at prøve at forfine et udtryk inden for den ret afgrænsede ramme, som en typisk popsang er, vurderer Tina Dickow. Videre siger hun:

– Teksterne kredser stadig meget om splittelsen mellem at længes hjem og længes ud – at prøve at finde et sted at høre til og samtidig have en rastløshed inden i sig. Sangene er som vanligt ofte skrevet, når jeg har været på rejse med min musik, og hvor jeg ofte har rejst alene, dog sammen med min manager.

Næste stop Kina?
For at give nogle eksempler spiller Tina Dickow tre sange fra det kommende album: "You Know Better", en længselsfuld ballade i klassisk Dickow-stil, "On The Run", en af hendes hurtigste sange til dato og måske et kommende hit, og endelig den mere drømmende, repetitive "Magic". Tre absolut udmærkede numre, der næppe vil skuffe hendes efterhånden mange fans. Men frygter Tina Dickow ikke bare en lille smule, at folk måske har fundet en ny kvindelig solist at kaste deres kærlighed på, og at hendes kommende album derfor ikke vil blive så stor en succes som forgængeren?

– Nej, den slags tænker jeg ikke på. Jeg har efterhånden fundet ud af, at min plads i tilværelsen er at lave musik, og så er der nogen, der tænder på den, og nogen, der ikke gør det. Men jeg arbejder stadig på en international karriere. Jeg har allerede skrevet kontrakt med Universal om udgivelse i hele verden bortset fra USA, England, Skandinavien og Kina. Dé lande vil jeg gerne holde fri, fordi de er det vigtigste for mig, så jeg vil gerne have det sidste ord her og eksempelvis kunne forhandle lokale aftaler med mindre pladeselskaber.

– Med de store pladeselskaber ved man aldrig, hvad der kan ske. Min fyring fra Sony var lidt en solskinshistorie, men jeg kender mange andre musikere, der er kommet til at stå med uheldige kontrakter, hvor de hverken kan få deres musik udgivet eller tage den med til et andet selskab. Så det tør jeg ikke risikere med de lande, der betyder mest for mig rent karrieremæssigt.

Men Kina, er det et nyt territorium, du skal indtage?
– Måske, men det ville mere være for at få nogle spændende oplevelser. Der er nok ikke så mange penge i det, for kineserne køber næsten ingen plader, men kopierer det hele. Men man kan være heldig at komme på turné med velvillige sponsorer i ryggen. Det hele er dog stadig på idéplanet.

Hvad er så tidshorisonten for dit nye album? Hvornår kan vi vente det på gaden?
– Nu håber jeg, at vi bliver færdige med at indspille i de allernærmeste dage. Så skal der lige finpudses nogle småting, og så skal albummet mikses. Det sker nok i maj, og så udkommer albummet forhåbentlig engang til efteråret, i Danmark. Og så i resten af verden i begyndelsen af 2008, slutter Tina Dickow, inden hun med et målrettet blik går tilbage i studiet.

Tina Dickows hjemmeside


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA