Kommentar

KOMMENTAR: Måske skulle man indføre en braklægningsordning i musikbranchen

Blæst-sanger Fernanda Rosas exit fra gruppen, mens de er på toppen, giver stof til eftertanke

Ole Rosenstand Svidt er chefredaktør på GAFFA

Det gav genlyd, da Blæst den 10. oktober, dagen før udgivelsen af deres første fuldlængdealbum Dine venner, offentliggjorde, at gruppens forsanger Fernanda Rosa forlader bandet, når de har gennemført deres kommende turné, der står til at slutte 1. februar i KB Hallen. Efter fem år med støt stigende succes og adskillige store hits forlader vokalisten nu gruppen, der ifølge et interview i Politiken dog har tænkt sig at fortsætte i en eller anden form.

Fernanda Rosa udtrykte på gruppens sociale medier stor taknemmelighed for alt det, hun har oplevet med Blæst, men tilføjede så: ”Samtidig er det overvældende at skulle præstere i så stort et omfang, og i så uafbrudt et tempo, som musikbranchen kræver af én for at kunne forblive relevant.”


Det er tankevækkende linjer – men ikke helt overraskende. I efteråret 2022 aflyste Blæst en hel turné med adskillige udsolgte shows grundet stress. Siden vendte de stærkt tilbage, og blandt andet åbnede de Orange Scene på Roskilde Festival 2023, og de har været åbne om, at de blandt andet har haft en psykolog tilknyttet gruppen for at kunne fortsætte karrieren på et mere bæredygtigt niveau. Godt initiativ, men det har så åbenbart ikke været helt nok for Fernanda Rosa.

Men hvorfor dette branchekrav om konstant produktivitet? Ja, det skyldes nok blandt andet, at udbuddet af musik er eksploderet i de senere år, hvor den traditionelle gatekeeper-funktion, som tidligere blev udøvet af blandt andre pladeselskaber, i nogen grad er på retur. For en generation siden skulle du (helst) have en pladekontrakt for at udgive musik, i dag skal du have en internetforbindelse. Godt for diversiteten, skidt for indtjeningsmulighederne. Hver dag bliver der uploadet over 100.000 nye numre på Spotify, og det stiger åbenbart konstant. Og så er det jo med at råbe højt, hvis man vil høres – og blive ved med at råbe, hvis man er så heldig rent faktisk at have fået ørenlyd.

Apropos Spotify udtalte streamingtjenestens chef Daniel Ek tilbage i 2020 til mediet Music Ally, at det ikke var nok at udgive et album hvert tredje-fjerde år, hvis man vil have succes som musiker – man skal konstant give noget til sine fans, hvis man ikke vil gå i glemmebogen. Spotify-bossen fik masser af kritik for den udtalelse, men der er nok noget om snakken – desværre. Medmindre man altså allerede er megastjerne.


Men måske burde man lette foden fra speederen engang imellem og så indse, at man måske, også selvom man er så heldig både at have talent og succes, ikke nødvendigvis skal satse på at leve af musikken hele tiden? Den desværre nyligt afdøde danske sanger og sangskriver Laura Illeborg arbejdede eksempelvis i perioder som sygeplejerske – et af de mest ærefulde erhverv, jeg kan komme i tanker om – sideløbende med en musikkarriere, som ganske vist aldrig bragte hende forbi Orange Scene, men som alligevel gav hende en mindre, men dedikeret fanbase og velanmeldte plader.

Ligesom man kan braklægge marker af miljøhensyn, kunne man måske overveje at braklægge sin musikkarriere engang imellem og så fokusere på noget andet bare midlertidigt, så andre kan få plads, og man selv forhåbentlig kan komme lidt ned i gear. ”Sometimes the fastest way to get there is to go slow,” som Tina Dickow synger på ”Count to Ten”. Ligesom det, Fernanda Rosa nu lægger op til – for jeg håber og tror, hun kommer tilbage i et eller andet omfang, alt andet vil være spild af talent. Og hvis du stadig satser på at være fuldtidsprofessionel musiker med alt, hvad det indebærer af krav, skal du naturligvis endelig gøre det. Men husk at lytte til din mavefornemmelse og til dine venner – og pas rigtig godt på dig selv.

LÆS OGSÅ: Blæst-interview: "Vi har været rigtig gode til at snakke om det"


ANNONCE