GAFFA har talt med en række danske sangskrivere om deres forhold til digteren, kvindebedåreren og sangskrivermesteren Leonard Cohen
Vi mindes netop afdøde Leonard Cohen med denne artikel fra 2012, hvor vi interviewede en række danske sangskrivere om deres forhold til legenden, der dengang netop havde udgivet albummet "Old Ideas" – et album, der skulle vise sig at blive hans tredjesidste, da han også nåede at udgive "Popular Problems" i 2014 og "You Want it Darker" i 2016. Sidstnævnte udkom tre uger før hans død.
GAFFA har talt med sangskriverne Steffen Brandt, Allan Olsen, Lise Westzynthius og Jens Unmack, der alle medvirkede på det danske Leonard Cohen-hyldestalbum På Danske Læber, der ligesom Dear Heather er fra 2004. Med på albummet er den ellers store Cohen-entusiast Steen Jørgensen ikke. Til gengæld har han haft æren og fornøjelsen af sammen med C.V. Jørgensen at fremføre Seems So Long Ago, Nancy for mesteren selv, da Leonard Cohen i 1992 medvirkede i Jarl Friis Mikkelsens talkshow "Talkshowet" i anledning af udgivelsen af The Future. Alle fortæller de om deres forhold til Leonard Cohen, og hvad han betyder for dem.
Hvornår og hvordan opdagede du Leonard Cohen?
Steffen Brandt: – Det var til en fest engang ude hos Anne Lise i Tranbjerg, men det føles nærmest som om at Leonard C. har været med altid som en stemme i natten, et lys i mørket og et fast greb i kraven, når man som menneske og kunstner er ved at miste fodfæstet. Hvis man så oven i købet kan høre ham hoste hver nat, et par etager over én, i "the tower of songs", skulle det ikke være så svært at holde fokus…
Jens Unmack: – Mine forædre havde hans Various Positions fra 1979, og vistnok også Recent Songs, samt hans debutalbum. Ung og dum, som jeg var, troede jeg umiddelbart ikke, han kunne noget for mig, når han kunne noget for mine forældre. Jeg overgav mig dog efterhånden, da jeg først kom om bag de cheesy græske dansetrin i Dance Me To The End Of Love og hørte den store begærlige og længselsfulde musik bag de mange vise ord. Fik selv fat i Songs Of Love And Hate, og så var jeg for alvor på. Hans optræden på Roskilde i '85 gjorde også stort indtryk.
Allan Olsen: – Mit første Cohen-indtryk stammer fra det lokale musikbibliotek, hvor vi hang ud og hørte plader. Det var Songs Of Love And Hate-pladen, der var min første. Jeg endte med at stjæle lp'en, bare for at eje den, selvom vi ikke havde grammofon derhjemme.
Lise Westzynthius: – Da Nørlund inviterede mig med på pladen Leonard Cohen – På Danske Læber. Jeg vil ikke sige, jeg kender ham sindssygt indgående – mest fordi jeg ikke hører så meget musik. Det, jeg har hørt, har været meget dragende og utrolig velskrevet. Hvis jeg sådan skulle begynde at lytte til musik, ville han nok være en, jeg ville dykke ned i.
Steen Jørgensen: – I 1971, hvor en veninde introducerede mig. De to første albums. Talrige timer med tekstarkene: "The Stranger Song", "The Master Song", "Sisters of Mercy", samt koncerten i Tivolis koncertsal året efter. Jeg var solgt.
Hvorfor er Leonard Cohen relevant i dag?
Jens Unmack: – Fordi han bevæger sig på et niveau og ser tingene ovenfra, som vel højest en lille håndfuld andre nulevende sangere. Fordi han er en ...mester.
Allan Olsen: – Leonard Cohen er ét af de fyrtårne, midaldrende mænd som jeg kan pejle efter, i håbet om en værdig måde at ældes på, i en verden af ungdoms-fetishisme.
Steffen Brandt: – I en tid, hvor mange desperat klynger sig til et hestetrukket vognlæs af banaliteter skovlet ud i butikkerne forklædt som popsange til tiden, er det befriende at møde den ægte vare, the real Slim Shady, den sande kunstner, som har mod på, med livet som indsats, at bidrage til vores allesammens fortælling. En hårdt tiltrængt kur mod de begyndende tømmermænd, der melder sig efter et party i provinsen, som har varet længe nok.
Steen Jørgensen: – Fordi han fortæller os om livet her på jorden. Som regel i delikate poetiske vendinger. Alle hans albums er er unikke. Han gentager aldrig sig selv.
Lise Westzynthius: – Hans sange er meget universelle og nemme for enhver (kunstnere og lyttere) at gøre til deres egne. Det er derfor, der er så mange covers af hans sange. Der er jo ikke specielt mange Björk-covers. Hos Björk er det måske mere performeren, der er i centrum. Hos Cohen er det sangene. Hans sange er simpelthen så fucking velskrevne.
Hvad er dit yndlingsalbum med Leonard Cohen og hvorfor?
Lise Westzynthius: – Songs Of Leonard Cohen har jo nogle af de allerstørste sange på. Men jeg har også lyttet meget til Ten New Songs, som er produceret af en kvinde og er lidt mere "fersk" og diskant i lyden – meget hvid, ligesom. Det fungerer totalt frækt sammen med hans raspende, mørkebrune stemme.
Steffen Brandt: – Det sker, at man møder nogle sange, der skal følge én resten af livet. De sange findes på albummet Songs From A Room. Bag på coveret er der et billede af Marianne, Cohens skrivemaskine og et evigt solskin i et pletfrit sind, somewhere in the Mediterranean. Lige noget for drømmere som mig!
Steen Jørgensen: – Songs Of Leonard Cohen. Hans varme stemme, den stort gennemarbejdede produktion. Ingen havde lavet et sådant album før. Også den nådesløse, rå, berusende Songs From A Room.
Jens Unmack: – Der er tre: I'm Your Man, Songs Of Love And Hate og Death Of A Ladies Man. Førstnævnte har – muligvis undtaget Jazz Police – ikke et bare halvsvagt øjeblik, de to andre fordi de begge præsenterer ham ude på overdrevet, i åben ildkamp med både indre dæmoner og ydre omstændigheder - stærke, stærke plader!
Allan Olsen: – Jeg tror stadig, det er Songs of Love And Hate. Jeg kunne – og kan stadig – godt li' tanken om, at han sad nede i Grækenland på en ø og skrev, omgivet af smukke kvinder...
Hvad er dit yndlings-Leonard Cohen-citat?
Steffen Brandt: –
"Let's leave these lovers wondering
why they cannot have each other
Let's sing another song boys,
this one has grown old and bitter "
Steen Jørgensen: – Det kunne være omkvædet fra The Future:
"Things are going to slide, slide in all directions
Won't be nothing
Nothing you can measure anymore
The blizzard, the blizzard of the world
has crossed the threshold
and it has overturned
the order of the soul
When they said REPENT REPENT
I wonder what they meant."
Lise Westzynthius: – "I don't consider myself a pessimist. I think of a pessimist as someone who is waiting for it to rain. And I feel soaked to the skin."
Jens Unmack: – Umiddelbart dette, fra 'Everybody Knows':
Everybody knows that you love me baby
Everybody knows that you really do
Everybody knows that you've been faithful
Ah give or take a night or two
Everybody knows you've been discreet
But there were so many people you just had to meet
Without your clothes
And everybody knows
Allan Olsen: – That don't make it Junk!
Læs også:
Guide: 11 essentielle sange med Leonard Cohen
Til pressekonference i 2014: Populære Problemer – i audiens hos Leonard Cohen
Stor portrætartikel fra 2008, "Zen og kunsten at være Leonard Cohen"