Nyhed

OPDATERING: Derfor anmelder GAFFA ikke Beyoncé og Jay-Z

GAFFA.dk - Alt om musik

Den netop afviklede koncert med Beyoncé og Jay-Z i Parken havde nogle restriktioner, som vi rent presseetisk ikke kunne stå inde for.

Billedet: Beyoncé i Messecenter Herning 2009, da GAFFA stadig måtte tage billeder af hende. Billedet vandt i øvrigt (med en lidt anden beskæring) en international konkurrence i magasinet Professional Photographer.

Vi havde desværre ikke held med at omstøde fotoforbudet – denne gang. Vi opretter dog en forklaring i anmeldelsesform til fremtidig arkivering, så vores læsere om længere tid kan forstå, hvorfor der ikke forefindes en anmeldelse af netop den koncert på GAFFA.dk. Karakteren på 1 stjerne skyldes, at GAFFAs hjemmeside rent teknisk kræver en karakter fra 1 til 6 stjerner og har intet med aftenens koncert at gøre.


Herunder følger redaktørens forklaring på boykotten:

”I løbet af de sidste fem år er det blevet en stadig større trend, at artister ønsker at kontrollere alle aspekter ved deres image og profilering udadtil. Store navne som Beyoncé, Foo Fighters, Lady Gaga og Bruno Mars har valgt at begrænse tilgangen til deres koncerter for pressefotografer, enten gennem rigide fotokontrakter eller med rene forbud.” Sådan skrev vores norske redaktør Tord Litleskare i starten af 2018 i en kommentar, da det også blev den norske presse pålagt at beholde de lange linser i taskerne under en koncert med The Killers.

LÆS OGSÅ: Bør pressen boikotte kveldens Kendrick Lamar-konsert? (GAFFA Norge)


Det forholder sig nemlig sådan, at der under stort opsatte koncerter nogle gange videresendes en besked til pressen om, at artistens egen fotograf vil være den eneste akkrediterede fotograf, og at vi (pressen) efterfølgende kan få lov til at bruge de få udvalgte fotos i forbindelse med vores dækning.

Jeg må indrømme, at jeg i længere tid ikke har haft de store følelser omkring den slags fotorestriktioner og -forbud. Jeg har altid haft det skriftlige produkt som altoverskyggende førsteprioritet sammen med dedikationen fra læserne og jeres forventning om, at vi er til stede ved de fleste – og især de store – koncerter.

Det er vi naturligvis oftest, i det omfang, vi er ønskede. Men den stadigt stigende kontrol fra kunstnere er bekymrende, og det bliver et presseetisk problem, når artister og management forsøger at overtage en magt, som reelt set ligger hos de respektive redaktører. Tænk, hvis det samme gjorde sig gældende for anmeldelser? Det ville vi aldrig tillade, og fotojournalistik er i høj grad en del af det samlede journalistiske produkt. Pressens dækning af artisters professionelle virke er i høj grad med til at holde deres popularitetshjul i gang, og det virker både utaknemligt og en kende krukket, når fysisk fremtoning, image og kontrol vejer højere end pressefrihed.


LÆS OGSÅ: Därför täcker vi inte Beyoncé och Jay-Z's Sverigespelning (GAFFA Sverige)

Jeg ved da godt, at Beyoncé og Jay-Z sikkert er bedøvende ligeglade med, hvorvidt der kommer en anmeldelse fra GAFFA i Danmark, Norge og Sverige eller ej. Men hvis den samlede nordiske presse melder ud, at et fotoforbud går imod vores journalistiske integritet, så får piben måske en anden lyd.

Det har rent faktisk virket i Norge. De seneste to år har artister som Paul McCartney, Muse, Iron Maiden, Mariah Carey og KISS fjernet de ellers så populære fotokontrakter, fordi de har fået at vide, at den norske presse ellers ville boykotte koncerterne.


Ud over det presseetiske dilemma i forbindelse med forbud og restriktioner er der ydermere en række faktorer, der spiller ind. Lad os eksempelvis se lidt nærmere på Beyoncé. En stjerne, en gudbenådet artist, en rollemodel – og et brand. Den dame har gjort enormt mange gode ting for musikken, og hun er heller ikke bleg for at preache om kropspositivitet, feminisme og kvinders ret til at være, som de er (praise be!). Men hvordan går det i spænd med, at hun selv er så forhippet på, at det kun er de helt rigtige fotos af hende, der bliver offentliggjort efter en optræden?

Ja, der har været nogle uheldige episoder med koncertfotos af hende, der efterfølgende er blevet gjort til nedværdigende memes, og det er naturligvis ikke sjovt for nogen. Heller ikke verdens største artist. Alligevel forekommer det mig pudsigt, at hun lader sig styre af den slags. Haters gonna hate, det ved vi, men størstedelen af os ved da også godt, at det kræver uendelig stamina, koncentration og viljestyrke at udføre de ting, som Beyoncé formår at udføre i løbet af et show. Og at man i sådanne situationer sjældent formår at opretholde et såkaldt "perfekt" look hele vejen igennem.

Vi havde i fællesskab med vores svenske og norske redaktion taget kontakt til Beyoncé og Jay-Z's management Parkwood Entertainment i håb om at få fotoforbuddet ophævet. Det skete desværre ikke, og I må derfor beklageligvis undvære en anmeldelse. For hvis vi ikke må være med hele vejen, så vil vi slet ikke være med.


LÆS OGSÅ: Stort dansk medie bakker op om GAFFAs Beyoncé- og Jay-Z-boykot

ANNONCE